tisdag 20 januari 2015

Farväl Jakarta!

Fyra fantastiska år fick vi i Jakarta och igår var det dags att lämna denna härliga men alldeles galna stad. Det regnade ymnigt hela förmiddagen.

Det regnade även då vi landade här för första gången och man brukar säga att i Jakarta är himlen alltid grå. Det stämmer inte riktigt för vi har haft otroligt mycket solsken och värme under vår tid här. Vi kommer aldrig att glömma denna stad och vet att vi kommer tillbaka snart.

Vi träffade kompisar och vänner ända in i det sista. I fredags var det utgång på Loewys och CJ´s. I lördags hann vi med en urmysig middag med golftjejerna och deras män hemma hos Mari och avslutade med en god italiensk söndagsbrunch på Shangri-La med ett stort gäng. Barnen hängde med sina kompisar hela helgen. Hugos närmaste vänner hade ordnat ett hejdå-party också.

Detta är det sista inlägget i denna blogg om oss Engströms i Jakarta. Vill ni följa oss på våra nya äventyr i Yangon så går ni in på denna blogg istället:

fredag 16 januari 2015

Sista dagen på JIS...

Idag var båda barnen i skolan - för sista gången. Fyra år har de gått på JIS - en helt fantastisk skola som de säkerligen kommer att sakna. Idag kom de dit lagom till lunch för att hänga med sina kompisar och säga hej då. Sara skulle sedan spela fotboll med sitt gamla lag och därefter gå hem till Fiona på en sleepover. Imorgon har hon ännu en sleepover hos Mauren.
Hugo har stora planer inför helgen. Han rör sig helt fritt nuförtiden och tar taxi överallt då han inte har tillgång till bilen. Jag vill att han ska ha med sig mobilen men det är inte alltid den är med. Och är den med är den heller inte alltid laddad.

Det händer mycket på fyra år. Så här såg barnen ut på den första skoldagen i Jakarta.

Denna vecka har vi även sagt hej då till den genomsnälla och tålmodiga Iyem som har arbetat hos oss hela tiden här i Jakarta. Sara fick ett fint spel av henne. Det glädjer mig att Iyem redan har fått ett nytt jobb.

Hugo och Iyems son Firman är lika gamla.

Vår fantastiske chaufför Zaki fick vi tyvärr säga hej då till redan förra veckan eftersom vårt kontrakt gick ut då. Vi kommer att sakna dem alla.

Något annat vi kommer att sakna är flera av våra favoritrestauranger. Som tur är hann vi besöka några av dem nu i veckan. Häromkvällen var vi på Din Tai Fung och där var det för ovanlighetens skull helt folktomt. Maten var dock lika smarrig som vanligt. Jag åt som vanligt Chili Schrimp Udon och Sara deras Shrimp Fried Rice.

Hugo och jag bara älskar Ramen38 och blev därför glada då vi även hann med en lunch där. Deras wontons är de godaste jag har smakat. Hugo tar alltid deras chili-soppa med extra wontons i.

Chrille har varit ute och träffat kollegor, biljard- och och golfkompisar nästan varje kväll. Så även jag. I onsdag träffade jag Cris, Melissa och Vibecke på Koi - vi hade en underbart kul kväll och blev utstädade som vanligt.

Igår var det dags att säga hej då till bokklubben och jag blev så glad att de flesta kunde komma. Det är inte så sorligt att ta farväl denna gång som jag hade trott. Vi flyttar inte så långt och räknar med att kunna komma tillbaka och hälsa på snart. Många är även sugna på att besöka oss på nya stället vilket är kul. Jag hoppas även att de får till en bokklubbsresa!

Vi har nu flyttat in på hotell Mulia och har denna tjusiga utsikt över staden från vårt fönster.

Idag har jag lunchat med Birgitta och Nina på Dharmawangsa Square och vi hann även med lite shopping på samma ställe. Ikväll blir det nog Loewys.

tisdag 13 januari 2015

Packning pågår

En flyttfirma började packa hela vårt bohag igår måndag och idag är hela nedervåningen redan både packad och ivägskickad för förvaring. Vi kan bo kvar i huset till och med torsdag morgon då våra sängar blir det sista man packar. Sen blir det hotell för oss de sista dagarna i Jakan.

Vi varvar packningen med att träffa så många som möjligt av våra vänner och kompisar. I fredags firade vi fyra år i Jakarta - som vanligt på hotell Kristal. I år fick vi trevligt sällskap av Mari och hennes familj. I lördags var vi på julgransplundring  hemma hos Jenny och Kent. Isabelle och Fredrik var också där och det blev en mycket kul och lång kväll. Jenny bjöd på ett svenskt julbord dessutom och allt var så otroligt gott. Extra festlig var Aladdin-asken till efterrätt.
Barnen var med på Kristal en sväng och sen var de ute på sitt håll hela helgen.

Igår måndag hann jag med en lunch med mina kära tennistjejer. Vi är två som flyttar just nu - Elsa ska till Bali. Vi fick presenter båda två - varsin tavla och mugg med bilder av alla tennistjejer på.

Jag hoppas så att vi kan få till en tennisturnering på Bali någon gång i framtiden såsom vi planerat. Elsa och jag.

Vi var hemma hos Aniko. Det var knytis som vanligt och jag hade gjort en västerbottenostpaj. Det godaste på buffén var gado-gadon. Den kom tydligen från en restaurang som ligger i närheten av oss och som är känd just för att laga Jakartas godaste gado-gado. Typiskt att man skulle få reda på detta så här den sista veckan.

Övre raden från vänster: Umi, Noriko, Mayu, Veby, Stacey, Xochil, Sally och Cynthia.
Nedre raden: jag, Elsa, Annie och Aniko.

Elsa, Annie och jag.

Elsa, jag och Noriko.

Elsa, Mayu och jag.  Mayu och jag tog tennislektioner av Elsa tidigare. Elsa är utbildad tennislärare.

Elsa, Tuty och jag.

Jag har fått fler presenter också. Mari och Birgitta kom över igår på eftermiddagen med en fin frukostservis med Indonesien-motiv på. Jag har även fått stora tallrikar med samma motiv från Jenny och Isabelle. Otroligt flott.

Barnen har varit i skolan både igår och idag. De var tvungna att gå runt till alla sina lärare för att få dem att signera ett dokument. Denna rutin har skolan dels för att säkerställa att man lämnat tillbaka alla låneböcker och datorer, dels säkert för att man ska få chansen att säga hej då till alla. Hugo fick en alumni-legitimation idag också.

fredag 9 januari 2015

Jakan igen... ett tag till i alla fall....

På den andra dagen av det nya året var vi tvungna att lämna Tokyo och Japan. Vi vaknade upp till en fin och klar morgon och man kunde se ända bort till Mount Fuji från hotellfönstret. I mitten av bilden kan man se en vit topp.
Besöket i Tokyo var verkligen en upplevelse. Det är en fascinerande mäktig stad. På alla sätt. Otroligt häftig! Här skulle jag gärna bo.
Jag har alltid sagt att jag har varit kines i ett tidigare liv, men jag kanske måste ändra mig. Jag kanske har varit japan?

Vi hade en stillsam nyårsafton i år - vi var bara ute och åt på en restaurang. Vi åt i och för sig den dyraste middagen vi någonsin ätit tror vi. Middagen var god, men absolut inte den godaste vi ätit.

Vi kom hem till ett regnigt Jakarta. Trots det hade mina vackra julstjärnor helt tappat sugen. Jag också då jag fick ta över Chrilles förkylning. Jag blev dålig redan i Japan och snörvlar och hostar fortfarande. Barnen har hittills klarat sig tack och lov. Ta i trä också.

Vi ska snart flytta från Jakarta och kommer att göra det mycket snabbare än vad vi trott. Redan den 19 januari reser vi. Vi inser helt plötsligt att det inte är så mycket tid kvar här i denna galna men härliga stad.
Barnen är ute på sitt håll hela tiden. De träffar kompisarna så mycket det bara går vilket är kul. Någon gång då och då får vi dock några timmar tillsammans med dem. Häromdagen åt vi lunch på KOI - kanske för sista gången. Det kommer att bli en massa sista-gången-upplevelser för oss i nästa vecka.

Vi passade då också på att besöka ett outletaffär i närheten.

Igår åkte Chrille och jag ut till Mangga Dua. Jag trodde aldrig detta skulle hända eftersom shopping inte är Chrilles favoritsyssla direkt. Men Chrille var den som shoppade av oss. Han köpte en ny datorväska och flera skärp. Dock kunde han inte hitta någon plånbok i snakeskin. Jag köpte endast en plånbok trots att jag tidigare sagt att dagen jag flyttar från Jakarta måste jag shoppa upp mig på massor av väskor på Mangga Dua innan jag reser. Jag var väl inte på shoppinghumör igår.

Mitt skåp levererades igår också - i sista stund. Det till höger. Jag tycker att det blev riktigt snyggt.

Jag har nu börjat att rensa skåp och garderober på allvar och har ganska mycket som jag kan ge bort eller slänga. Flyttfirman börjar packa återstående saker på måndag. Som tur är kommer de att bespruta lasset med giftigare saker. Vi har nämligen upptäckt att vi har termiter i huset. De åt upp en hel kartong i TV-rummet. Det rummet gränsar till grannhuset och där har termiterna tydligen ätit sig upp till andra våningen. Det luktar riktigt illa i det rummet också. Det är antagligen avloppet i Hugos rum som läcker igen. Pust. Aldrig en trist stund i Jakarta.

onsdag 31 december 2014

Båttur till Asakusa på nyårsafton

Idag är det nyårsafton - årets sista dag. Vi gick en härlig långpromenad ned till hamnen och regnbågsbron som lyses upp i regnbågens alla färger på kvällarna. Man kunde gå över till andra sidan - en sträcka på cirka två kilometer, vilket vi inte gjorde då jag som är höjdrädd inte ens vågade gå några meter ut på bron.

Vi tog en trevlig båttur istället.

Vi åkte en 40 minuter lång tur under många av Tokyos broar. Vi åkte från Hinode Pier bort till Asakusa.

The Rainbow Bridge.

Vi upphör aldrig att förvånas över hur stor denna stad är. Den tar liksom aldrig slut.

Vi trodde att de under presenningarna är uteliggare.

Japanska öltillverkaren Asahi har sitt kontor i det guldiga huset. Den svarta byggnaden bredvid - med det konstiga hornet på taket, är deras ölbar.

Det var mycket turister i Asakusa. Somliga åkte cykeltaxi som drogs av små nätta japanskor.

Vi åt lunch på nedanstående lilla krog.

Deras specialitet var hot pot så det åt nästan hela gänget.

Barnen var inte så sugna på att besöka några tempel överhuvudtaget på denna resa, men vi tvingade dem att gå och se på ett i alla fall - det äldsta templet i Tokyo, Sensoji Temple byggt år 628.

Japanerna besöker sina tempel bland annat just vid nyår och det var därför en riktig folkfest i tempelparken.

Templets Kamanarimon-port där den stora röda lanternan hänger.

Många kastade pengar och önskade sig saker.

Ikväll blir det middag på en annan restaurang som Nina rekommenderat och som inte var fullbokad ikväll.