fredag 9 januari 2015

Jakan igen... ett tag till i alla fall....

På den andra dagen av det nya året var vi tvungna att lämna Tokyo och Japan. Vi vaknade upp till en fin och klar morgon och man kunde se ända bort till Mount Fuji från hotellfönstret. I mitten av bilden kan man se en vit topp.
Besöket i Tokyo var verkligen en upplevelse. Det är en fascinerande mäktig stad. På alla sätt. Otroligt häftig! Här skulle jag gärna bo.
Jag har alltid sagt att jag har varit kines i ett tidigare liv, men jag kanske måste ändra mig. Jag kanske har varit japan?


Vi hade en stillsam nyårsafton i år - vi var bara ute och åt på en restaurang. Vi åt i och för sig den dyraste middagen vi någonsin ätit tror vi. Middagen var god, men absolut inte den godaste vi ätit.


Vi kom hem till ett regnigt Jakarta. Trots det hade mina vackra julstjärnor helt tappat sugen. Jag också då jag fick ta över Chrilles förkylning. Jag blev dålig redan i Japan och snörvlar och hostar fortfarande. Barnen har hittills klarat sig tack och lov. Ta i trä också.


Vi ska snart flytta från Jakarta och kommer att göra det mycket snabbare än vad vi trott. Redan den 19 januari reser vi. Vi inser helt plötsligt att det inte är så mycket tid kvar här i denna galna men härliga stad. 
Barnen är ute på sitt håll hela tiden. De träffar kompisarna så mycket det bara går vilket är kul. Någon gång då och då får vi dock några timmar tillsammans med dem. Häromdagen åt vi lunch på KOI - kanske för sista gången. Det kommer att bli en massa sista-gången-upplevelser för oss i nästa vecka.


Vi passade då också på att besöka ett outletaffär i närheten.


Igår åkte Chrille och jag ut till Mangga Dua. Jag trodde aldrig detta skulle hända eftersom shopping inte är Chrilles favoritsyssla direkt. Men Chrille var den som shoppade av oss. Han köpte en ny datorväska och flera skärp. Dock kunde han inte hitta någon plånbok i snakeskin. Jag köpte endast en plånbok trots att jag tidigare sagt att dagen jag flyttar från Jakarta måste jag shoppa upp mig på massor av väskor på Mangga Dua innan jag reser. Jag var väl inte på shoppinghumör igår.


Mitt skåp levererades igår också - i sista stund. Det till höger. Jag tycker att det blev riktigt snyggt.


Jag har nu börjat att rensa skåp och garderober på allvar och har ganska mycket som jag kan ge bort eller slänga. Flyttfirman börjar packa återstående saker på måndag. Som tur är kommer de att bespruta lasset med giftigare saker. Vi har nämligen upptäckt att vi har termiter i huset. De åt upp en hel kartong i TV-rummet. Det rummet gränsar till grannhuset och där har termiterna tydligen ätit sig upp till andra våningen. Det luktar riktigt illa i det rummet också. Det är antagligen avloppet i Hugos rum som läcker igen. Pust. Aldrig en trist stund i Jakarta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar