torsdag 24 april 2014

Indonesiskt hantverk

Idag har jag varit på mässa - den största mässan för indonesiskt hantverk som går en gång per år. Jag tänkte bara smita in mellan två ärenden, men blev kvar betydligt längre än vad jag planerat. Mässan var så stor och det var så många bra utställare. Bland annat fanns min balinesiska lampaffär på plats.


Batik finns det alltid mycket av - även på denna mässa.


Oftast går jag bara förbi all batik, men idag fastnade jag för denna lilla väska. Killen på bilden både fotade och filmade mig - och bad mig säga någonting om hans produkter i filmklippet. Jag ville inte vara sämre utan bad att få ta en bild med min kamera också. Detta hände bara några minuter efter det att jag kommit in i mässhallen - det var en bra start på shoppingen med andra ord.


Jag köpte flera fina saker - bland annat vita tallriksunderlägg med pärlemor på, en vävd jacka i svart med mönster på, några presenter att ta med hem och en skärbräda av teak i nedanstående monter.


Varje år delas det ut ett pris för årets produkt. De senaste åren verkar produkter gjorda av återanvända material ha fått priset.


Vid produktutställningen satt denne man och demonstrerade just det. Han gjorde prydnadsföremål av gamla plåtburkar.


Mest tid spenderade jag i montern med de virkade väskorna som jag älskar. Detta företag har tyvärr ingen affär i Jakarta utan bara i Yogyakarta där man också tillverkar allt.


Nyheten för i år var att man hade börjat göra kuddfodral i samma virkade garn. Så fina! Jag var tvungen att köpa några både till mig själv och några att ge bort. Jag fick riktigt slita mig därifrån för att hinna i tid till min tennislektion som jag har varje torsdagseftermiddag tillsammans med japanska Mayu och tränaren Elsa.


Riktigt, riktigt fint!


Nu ikväll har vi firat Chrille - lite granna i alla fall. Han kom hem från Batam sent igår så det var inte läge att gå ut och äta ikväll. Det blev middag hemma och det bjöds bland annat på löjrom till förrätt eftersom jag hade två små burkar kvar i frysen. Sara bakade chokladtryffelmuffins till efterrätt eftersom vi äntligen har fått fart på ugnen.

Poolen har äntligen också blivit ren så Hugo tog ett premiärdopp efter maten. Vattnet var tydligen ganska kallt eftersom inte många solstrålar når ner till poolen.


Imorgon är det äntligen fredag och jag ska spela golf. En nackdel med att ha flyttat är att jag nu måste cykla bort till Birgitta för att få skjuts ut till golfbanan - klubborna kör jag dit dagen innan. Vi bodde väldigt nära varandra förut så hon kom alltid och hämtade upp mig.

2 kommentarer:

  1. Åhhh, jag var på den mässan förra året. Jag och Nenne gick igenom mässan på "high speed" och det tog 4 timmar. Den är enormt stor och har massor av fina grejer! Förstår att du handlade mycket och du ville säker handla mycket mera! :)

    SvaraRadera
  2. Så rätt Lotta. Nästa år blir det heldag där. Kram från Jakan!

    SvaraRadera