onsdag 16 april 2014

Otäckt på JIS

Förstasidesnyheterna här i Indonesien både igår och idag har handlat om ett fall av sexuellt utnyttjande av ett barn på JIS. Det är en ytterst tragisk historia som nu rullas upp. En sexårig pojke har vid två tillfällen blivit våldtagen av två män i en skoltoalett medan en kvinna har hållit vakt utanför. Han har då dessutom smittats med herpes. Detta har hänt under skoltid. Förövarna är städare i skolan. Den drabbade pojkens familj har nu gått ut till media eftersom man inte tycker att skolan har hanterat detta på rätt sätt. JIS vill helst lägga locket på eftersom man är rädd om sitt rykte. Familjen har också valt att berätta själv om vad som har hänt för övriga familjer i skolan. Det har ordnats flera möten. Nu börjar man dessutom spekulera om andra barn också kan ha drabbats.  

Det är så vidrigt med pedofili. Jag tycker så otroligt synd om den lille pojken. Jag tycker dessutom att alla våldtäktsmän borde kastreras. Omedelbart. Och jag är också irriterad på säkerhetschefen i skolan som jag varit i kontakt med vid ett tillfälle då Hugos väska blev stulen och man från säkerhetsavdelningen knappt brydde sig om att ta emot min stöldanmälan. Den mannen verkar ha haft hel fel fokus då han ständigt arbetat med att ändra infartsreglerna in till skolområdet - man vet aldrig vilken grind man får eller inte får åka igenom. Han jagar - med blåslampa, även barn som skjutsas med bil till skolan om de har ett så kallat walker´s pass. Han borde definitivt ha ägnat mer tid åt att kontrollera vilka personer som anställts i skolan.

Ja, i alla fall -  i fredags var Birgitta, holländska Pamela och jag ute och spelade golf ute på Rainbow Hill. Den banan är så fin, men maten i restaurangen är tyvärr mindre bra. Jag undrar om det var anka eller fladdermus jag fick när jag såg min lunchrätt. Vi såg nämligen denna lilla gulllunge i en bunker längs banan.


Senare samma dag hade jag eftermiddagsvin hemma hos mig. Tina, Mari, Torill och min norska granne Ellen kom förbi. Tina - som precis varit hemma i Sverige, hade med sig hela tre falukorvar och två förpackningar med Mamma Scans köttbullar till mig. Så himla schysst!


I lördags spelade Hugo semifinal i Greenfield-cupen och de vann den matchen med 4-1. Så kul. Final väntar nu. Hugo gjorde dessutom ett av målen trots att han hade feber kvällen innan men ville absolut vara med och spela den matchen. Han var febrig även på lördagskvällen men mår som tur är bra nu.


Som vanligt bjöds det på snacks efteråt.


I söndags åt vi en lång brunch på Mulia med Dennis och Geneba som var i stan. De har bott här tidigare men har nu flyttat hem till Montpellier.

Renoveringen av huset är fortfarande inte klar - det återstår lite arbete i gästrummet och annat smått och gott. Vårt sovrum är nu äntligen i ordning.


Husets ägare - som lovat att tillhandahålla garderober, har snålat lite och endast Chrilles kläder fick plats. Den garderoben flyttade vi ut från the walk-in-closet till sovrummet.


TV:n är så klart också på plats. Bakom den väggen finns the walk-in-closet.


Dit har jag köpt ett hyllsystem som lätt kan demonteras och tas med till nästa ställe eftersom ägarinnan vägrar att ge oss fler garderober.


Chrille tycker att jag måste rensa bland mina kläder.


Vårt badrum är rymligt och tjusigt men krokar saknas fortfarande. Man har fått byta ut speglarna eftersom de var för lågt monterade - Chrille kunde inte se sig själv i spegeln utan att stå dubbelvikt.



Både Chrilles och min spegel sprack vid montaget och måste därför bytas återigen. Nästan allt som görs i detta land måste göras om flera gånger innan det blir rätt.


Idag har jag varit i min lilla favoritaffär The Koncep Gallery och köpt två kinesiska skåp. Det ena är en sekretär och det andra är mer en bokhylla. Allt ska levereras imorgon. Affären ska flytta och det var rea på allt vilket var toppen. Jag var också förbi två andra affärer och ska få pris på tillverkning av några byråer eftersom vi inte har någonstans att förvara alla handdukar och lakan. Jag tänke kanske göra kopior av de fina Snö-byråerna.

Det är skärtorsdag imorgon och därmed långhelg eftersom vi är lediga på fredag. Vi tänkte då åka till Bali en sväng. Jag tog en stor risk idag då jag bokade hotell. På en hemsida där man bokar hotell i sista minuten fanns ett Mystery Hotell som man fick boka till ett bra pris. Man garanterade ett 5-stjärnigt hotell i ett specificerat område. Man fick reda på vilket hotell det var först då man hade betalat.... jag slog till och resultatet blev ganska bra får vi hoppas. På fredag får vi veta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar