måndag 21 april 2014

Semestern slut

Så var påsken och vår minisemester slut för denna gång. Vi har haft några härliga och slappa dagar i Nusa Dua på Bali. Vårt hotell låg på en höjd precis på stranden - receptionen fanns på våning 15 och utsikten därifrån var fin.

Våra rum låg på bottevåningen....

...med direkt poolaccess.

Både barnen badade mycket. Tyvärr inte i havet denna gång eftersom vågorna var för höga och man rekommenderade inte bad i havet på grund av det.

Det åktes rutschkana samt spelades basket och volleyboll i vattnet. Alla utom jag råkade också göra sig illa på mosaikplattorna på botten. Och det var fler hotellgäster än vi som råkade ut för samma sak såg vi.

Det spelades även biljard på kvällarna.

Första kvällen åt vi middag på hotellets japanska restaurang.

Vi tog deras teppanyaki-meny...

--- och till den bjöds det på matlagningsshow där vi satt på första parkett.

Chrille och Hugo smakade bland annat välstekta räkhuvuden som knastrade mellan tänderna.

Vi åt så vi storknade - totalt nio rätter: appetizer, sushi och sashimi, musselsoppa, stekta grönsaker, kött- eller fiskrätt, sallad, misosoppa, fried rice och efterrätt. Vi trodde inte att vi skulle orka desserten men den slank ner den också.

Det regnade på eftermiddagarna. Riktigt rejält också.

Andra kvällen tog vi en taxi till Seminyak. Vi testade en ny restaurang - Star Apple. Den skulle vara den näst bästa på orten - enligt Tripadvisor i alla fall. Det tog en himla tid att komma dit eftersom det både var lördagskväll och dåligt väder, men precis som det stod i en av recensionerna var besöket värt resan. Vi tog in alla förrätterna på menyn - totalt åtta stycken. Och de var väldigt goda allihopa. Varmrätterna var inte lika bra med helt OK ändå. Hugos Rendang-burgare fick dock inte något högt betyg.

Igår var det påskmiddag på hotellet och då satt vi på strandrestaurangen alldeles vid vattnet. Mycket trevligt. Idag var det dock redan dags att packa väskorna och bege sig av hemåt. Barnen var glada då de slapp gå i skolan idag... Chrille hann bara in på kontoret och vända innan han var tvungen att åka ut till flygplatsen igen eftersom han skulle till Batam med jobbet. Han fyller år imorgon och det är lite trist att han inte kommer att vara hemma på sin födelsedag. Vi får fira honom i helgen istället.

Vädret var fint idag och man såg Nusa Dua och den södöstra delen av Bali. Den nya motorvägen i vattnet finns också med på bilden nedan.

Luften är inte lika klar och fin när man flyger in över Jakarta.