lördag 27 september 2014

Sara tävlar i friidrott

Årets stora friidrottstävling på JIS - the Rob Weber Classic, hölls igår. Sara tävlade i 100m, 200m, längdhopp samt sprang stafetten som brukar vara tävlingens höjdpunkt. I år tävlade hon i U15-klassen eftersom hon fyllde 13 i somras och var för gammal för U13.


Förra året var Ninni med och hejjade och sa till Sara att knyta skorna hårdare. I år glömde jag dock att påminna henne om detta, men hon sprang snabbt ändå.


Jag missade tyvärr både längdhoppstävlingen samt 100 meter-heatet, men såg Sara springa 200 meter samt stafetten. Hon vann hela 100 meter-loppet vilket var fantastiskt imponerande. Skol- samt tävlingsrekordet ligger på 13.42s så hon var dessutom inte så långt ifrån det.

100M
School
Name
Result
1JISSara Engstrom13.46
2JISBonnie Buchanan13.93
3JISLaura Sehnem14.40


Sara vann sitt heat i 200-metersloppet, men tjejerna var tydligen snabbare i det andra heatet. Tävlingsrekordet ligger på 28:32.

200M
School
Name
Result
1SPHI LVQuanika Aolani28.78
2JISJoanne Gabriel29.87
3BISJBonnie Buchanan30.46
4JISKana Kawanishi30.99
5JISTonya Ongko31.80
6JISSara Engstrom32.21

Längdhoppet i år gick inte lika bra som förra året tyckte Sara och hon hamnade till slut på en andraplats.

Long Jump
School
Name
Result
1JISLaura Sehnem - (362, 372)372
2JISSara Engstrom - (370, 371)371
3BISJHye Min Shon - (366, 327)366

Förra året hoppade hon hela 4.22 meter och jag fick senare veta att det tydligen både är skol- och tävlingsrekord för flickor U13. Rekordet för längdhopp för flickor i U15 är 4.43. Hittade också Saras namn i Weber Classic Records-listan:

LONG JUMP4.22 mSara Engstrom2013



Team Blue - som Sara sprang första sträckan i, vann stafetten för flickor U15. 57:42 från år 2006 är tävlingsbästa annars så tjejerna skrev nog in sig i rekordboken med sin tid.

4X100
School
Name
Result
1JISTeam Blue56.67
2JISTeam White1:01.46
3STLJasmine, Emily, Crystal, Monique1:01.68

Det är flera internationella skolor som deltar i denna tävling och beroende på resultat i de enskilda grenarna räknas lagpoäng ihop. JIS vann totalt tre av de fyra olika lagtävlingarna.

U15 - Girls 2014 Weber Classic ResultsU13 - Girls 2014 Weber Classic ResultsU15 - Boys 2014 Weber Classic ResultsU13 - Boys 2014 Weber Classic Results
RankSchoolPointsRankSchoolPointsRankSchoolPointsRankSchoolPoints
1JIS1161JIS1171SPHI LV1251JIS119
2SPHI LV922SPHI LV572JIS1052SPHI LV78
3BISJ803SISKG273STB-ACS413BISJ43

Efter tävlingen åkte Sara hem till en kompis på sleepover, Hugo var  på bio med sina kompisar så jag och Chrille åkte in till stan och gick på Oktober-fest med några av våra vänner. Chrille var på en annan Oktoberfest i veckan också - den på hotell Aryaduta som vi brukar gå på varje år. Men igår var vi på restaurang Paulaner Bräuhaus som ligger vid hotell Kempinsky inne i stan. Bandet som spelade var riktigt bra och underhöll publiken med diverse lekar på scenen mellan alla tyska schlagerlåtar. Bland annat hade man en ölsugartävling där lag om fyra personer skulle genom sugrör suga i sig öl på kortast tid. Det var många som ställde upp i den tävlingen.


Det blev en hel del dans också och vi hade så kul!


Typisk tysk mat serverades och fläsklägget var väldigt gott. Det var free flow på ölen hela kvällen och trots det gick vi hem i hyfsad tid.



Den gångna veckan har annars gått rekordsnabbt. Förra fredagen var det golf som vanligt och då spelade vi på den fina Damai-banan vid BSD.  Det var därefter vin med många tjejer hemma hos mig vilket var supertrevligt.

 

Chrille och jag var ute på Pankan förra lördagen och spelade riktigt bra båda två. Chrille var något vassare och gjorde flera birdies och en eagle till och med. Molnen hängde tunga över banan den dagen, men det lilla regnet som kom kom inte förrän vi var klara och det var riktigt efterlängtat. Det är torrt här nu, varmt som tusan och vi väntar med spänning på mera regn.


Förra lördagen blev lugn. Vi gick på bio med barnen och såg the Prince - den nya filmen med Bruce Willis. Sen handlade vi take away-mat i foodcourten på PIM. Riktigt asiatiskt. Hoka Hoka Bento är en stor kedja med japansk snabbmat.


Kafe Batawi serverar mat från Batawi, det vill säga Jakarta-området. Där köpte jag nasi goreng och gado gado.


På söndagskvällen var vi på bio igen och såg då the Maze Runner - en matinefilm med mycket lite handling. Sara köpte sig då en dragon cookie från stället där man med hjälp av kolsyreis gör glass a la minute. Glassen där är riktigt god och man bestämmer själv innehållet och sockerhalten. Kakan kunde man ha varit utan. Man fick för cirka 3 USD en liten rund fryst sak som det rök om lite granna. Värdelöst.


En något annorlunda grej som hänt i veckan är att jag åt en riktigt blöt långlunch med Melissa och Cris. Vi träffades på KOI redan klockan 12:30. Vi snackade och snackade så så småningom blev det även dags för middag. Jag kom inte hem förrän klockan nio på kvällen...

I torsdags - efter min tennislektion med Pak Benny, var jag på vakan i skolan. Man träffas fortfarande varje dag och tänder ljus för Neil och Ferdi som har suttit i indonesiskt fängelse i snart 80 dagar. En ljusglimt är att den kvinnliga rekorn för lågstadiet - Elsa, har åter fått sitt arbetstillstånd och är tillbaka i tjänst. Elsa har hittills också varit misstänkt för deltagande i barnövergreppen men inte behövt sitta i fängelse så som de två lärarna. Hon ska ha filmat det hela har det påståtts. Hon är i alla fall frikänd nu.


Igår blev det golf för alla utom Pamela. Vi spelade bra allihopa, men jag gjorde mitt livs bästa runda någonsin så Birgitta hade svårt att slå mig i vår tävling....jag gick runt på 89 slag och hade då gjort sex par och en birdie. WOW! om jag får säga det själv.


Jag har planterat basilika, koriander och en tredje kryddväxt som jag glömt vilken det var. Minnet börjar bli så mycket sämre...men kryddorna börjar spira!


Idag spelade Hugo match i den 36-gradiga värmen. Det blev 0-0. Imorgon ska han spela en turnering.


Ikväll ska jag och Mari gå på konsert. Min bahasalärarinna sjunger i en kör som uppträder idag. Tyvärr ville inga andra följa med. Inte ens våra karlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar