torsdag 13 januari 2011

Jakartafruar

Saras forsta skoldag. Givetvis utan inskolning. Men det gick hur bra som helst, speciallararen i engelska dok inte upp pa hela dagen. Hon hade svart att hora vad gympalararen sa, men da ryckte svenska Matilda in. Det finns aven en svensk pojke som heter Oscar i Saras klass. De andra barnen kommer fran USA, Australien, Holland, Korea mm. Saras froken heter Mrs Stephanie. Imorgon har Sara simning pa gympan och poolen ligger precis bredvid gympasalen.

Saras klassrum:


Hugo hade ocksa gympa idag. En lustig sak har ar att barnen inte byter om till gympaklader. De ska bara tanka pa att ha bra skor pa sig den dagen. Crocs med rem dar bak ar tex OK. Om man vill kan man ta med sig en extra T-shirt att byta om till efterat.

Hugge hade det annars mycket svettigt efter skolan da gardagens missade skoldag och laxor skulle betas av. Han hade fyra sidor matte och 30 sidor laslaxa, the Copper Lady, och sen skriva fragor och olika pastaenden om vad han hade last. Jag lar mig ocksa nagra nya ord varje dag genom att hjalpa till med hemlaxorna. Ett nytt ord idag var inference.

Sjalv var jag pa morning coffe med The Nordic Club Jakarta - dvs Jakartafruarna. Det var inte en dansk tjej vi var hemma hos utan hos Dana - en polska som ar gift med en svensk. Det var kanske 20 tjejer dar som kommer fran/har anknytning till Sverige, Danmark och Norge. Forsta fragan man far ar - var jobbar din man? Sen: har du barn? Vilken skola gar de i? Ingen jobbar. Jo, forresten. En tjej fran Singapore som importerar vin och ar gift med en svensk. Jag foreslog darfor wine evenings och inte morning coffees for kommande moten. Mannen jobbar for Ericsson, Ikea, TetraPak och norrmannen men olja - de norska oljeshejkerna.

Klubben jobbar framst med valgorenhet och har tva projekt igang. Jag tankte folja med till dessa framover. PEngar far de bla genom att ordna stora partyn. Tex kraftskiva.
Det var i alla fall trevligt och jag fick reda pa en massa matnyttigt. Flera verkade sugna pa att spela tennis ocksa.

Sara lekte med Matilda efter skolan idag ocksa. Var chaffis har brada dagar. Han maste lara sig hitta till alla smagator har i omradet och kora runt barnen till alla play dates. Jag har darfor kopt en urbra kartbok over alla gator i Jakarta -  en tegelsten.

1 kommentar:

  1. Ser redan tv-serien framför mig, real housewives of Jakarta med Monika i huvudrollen :) Montizami - släng dig i väggen! Jättekul att följa er blogg, min kvällslektyr medan jag väntar på att Thi ska somna varje kväll här på Kanarieöarna. Kram M

    SvaraRadera