fredag 26 augusti 2011

Bokklubb

Ängligen fredag. Även om man inte jobbar är veckorna hektiska och det är skönt när helgen kommer. Nu är det långhelg dessutom med anledning av Ramadanavslutningen. Våra barn är lediga till och med onsdag. De flesta reser bort men vi har valt att stanna henna. Det är den enda gången på året då det är någorlunda lugnt i stan och biljetter och hotell är dubbelt så dyra som vanligt.

Igår var det Bahasa-lektion för mig igen med Ibu Tetty och tjejerna. På eftermiddagen tog jag en sväng till PIM med Sara och Matilda då småtjejerna ville shoppa. Jag ångrade det bittert då vi satt fast i trafiken på vägen hem eftersom jag på kvällen skulle jag ut i smeten igen.

Jag var då på mitt första bokklubbsmöte hemma hos Lotta som jobbar som andreman (andrakvinna!) på svenska ambassaden här i Jakarta. Vi var sex stycken tjejer och alla hade med sig några böcker som de ville läsa och vi röstade genom handuppräckning fram de fem som vi ska läsa nu i höst. Det är fler tjejer med i klubben, men eftersom de inte kunde vara med igår får de läsa det vi har valt. Det blev en mycket bra blandning. En av mina böcker kom med - den om den nya ekonomiska överklassen i Sverige.

Jag hade igår också besök av taxibolaget Blue Bird. Chrille hade i söndags glömt sin väska i en taxi. Jag ringde dem för att höra om de möjligtvis hade en hittegodsavdelning. De frågade hur väskan såg ut och om innehållet. Efter en halvtimme ringde de tillbaka och sa att de hade hittat den och dagen efter körde de hem väskan till oss. Det kallar jag service. Hugo blev glad då Chrille hade packat med sig hans favorithandduk - det var det mest värdefulla i den väskan.



Idag har jag spelat tennis, varit och handlat mat samt köpt några presenter. Vår maids dotter gifter sig på måndag och hennes tioårige son skall omskäras under deras ledighet. Hoppas att de inte slinter med kniven...

Nu är det fredagshäng hos Linda och Mats och därefter eventuellt utgång på den lokala puben. Jag väntar bara på Sara som ska komma hem från simningen. Hugge är som vanligt hos sina koreanska vänner och lattjar med BB-guns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar