torsdag 30 januari 2014

Banjir = översvämning

Igår var det en mardrömsdag i trafiken eftersom många delar av staden var översvämmade. Det hade nämligen regnat ymnigt hela natten innan. Torrential rain rapporteras det om i pressen så här års och ibland är det värre ändå. Chrille åkte till jobbet i vanlig tid, men vände hem eftersom han fick rapporter från kollegor som satt fast i trafiken om att det var helt stillastående på gatorna. Han åkte senare på dagen istället och kom fram utan problem. Jag läste i tidningen idag om att det hade tagit sju timmar för en trafikant att komma till jobbet igår - han åkte från Bekasi till Jalan Senopati.


Flera gator i vår närhet var översvämmande igår. Delar av Kemang också - det var tydligen 50-70 cm vatten på gatan utanför Kem Chicks och flera av mina Facebook-kompisar rapporterade om att de satt fast i trafiken i timmar. Tur att jag bara var hemma. Jag har bara varit hemma denna vecka eftersom jag fortfarande är sjuk. Förutom virusinfektionen som vi haft i familjen drabbades jag även av en djävulsk förkylning. Febern kom tillbaka och jag har i princip inte lämnat sängen de senaste två dagarna. Idag mår jag dock bättre och hoppas att jag nu ska bli frisk.
Skolan ställde in alla sportaktiviteter på eftermiddagen igår så barnen fick vila från sina träningar. Vi åt tidig middag med rabarberpaj till efterrätt.


Imorgon är det helgdag och ledigt från skolan eftersom man firar det kinesiska nyåret då. Bilden nedan är tagen i ett buddhistiskt tempel i Södra Jakarta. Man hoppas att vattnet hinner sjunka undan innan morgondagens firande.


Bilder från Jakarta Globe och Jakarta Post.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar