torsdag 15 maj 2014

Tennistävling

Idag har det varit helgdag här i landet eftersom man firar Waisak, Buddhas födelsedag eller Buddhas dag som dagen också kallas. Jag var uppe med tuppen eftersom det skulle spelas tennistävling i Kemang med damgänget därifrån. Mitt Pondok Indah-lag hade laddat i veckor inför dagens övningar.


Man skulle ha kläder i sitt lands färger på sig men det var inte alla som hade uppmärksammat detta. Vi spelade fyra dubbelmatcher var - åtta game i varje match med partnerbyte efter fyra. Alla poäng delades ut individuellt. Varje vunnet game var ett poäng och vann man alla game i en match fick man alltså maximala åtta poäng. Jag slutade på totalt 19 poäng (2, 4, 6, 7 poäng i respektive match) och var väldigt nöjd med min insats. De som vann hade 22 poäng. Jag har inte sett hela resultatlistan ännu, men vet att jag inte kom sist i alla fall vilket jag hade befarat. Damerna i Kemang var alla mycket duktiga.


Vi spelade mellan klockan 08:00-12:00 och solen stod högt på himlen hela tiden. Det var så varmt att en av våra tjejer nästan tuppade av och kunde inte spela sin sista match. Precis när sedan sista matchen var klar började det att regna. En sådan tur i alla fall! Jag följde då med en annan Monika hem och duschade där eftersom vi skulle fortsätta med en gemensam lunch. Den tyska Monika bodde i en fantastisk våning och vi såg hela åskovädret på mycket nära håll. 


Lunchen var hemma hos Christine - en av Kemangdamerna, och det var också en hej då-lunch för två av dem som nu skulle flytta härifrån.


Som vanligt i tennissammanhang här i Jakan så var det knytkalas. Jag hade med mig köttbullar eftersom man skulle ta med fingerfood. Vi var rejält hungriga efter all tennis och både åt och drack mycket. Senare blev det både tal och tacktal samt dans. En av damerna - som nog hade druckit lite för mycket mousserande vin, dominerade fullständigt på dansgolvet. Och då var klockan bara tre på eftermiddagen. Så härligt!


Nu på kvällen har vi varit och ätit middag på restaurang Monolog på PIM3. På vägen hem fick vi reda på att den inte är någon skola för barnen imorgon. JIS har ju haft polisen på sig efter den trista pedofilskandalen och nu är det tydligen någon vajsing med personalens visum och arbetstillstånd. Tänk om de stänger skolan för gott!? 
Mamman till den utsatte pojken har stämt JIS på tolv miljoner US-dollar. Om hon vinner målet och får pengarna får tydligen hennes advokat hela 80% av beloppet. Han måste ju ha pengar att betala av polisen och domstolarna..... man undrar också om det är han som betalar för demonstrationerna utanför skolan som fortfarande hålls var och varannan dag. Mina barn är glada för den lediga dagen i alla fall.


I veckan har jag bland annat varit på jättetrevlig födelsedagslunch hemma hos Gitte. Hon hade bjudit in säkert 20 tjejer och vi fick urgod mat. I tisdags åkte Mari, Isabelle, Nina och jag ut till Mangga Dua och shoppade. Jag hade beställningar hemifrån och det är så svårt att köpa något till någon annan. Men som tur finns WhatsApp och man kan skicka bilder och få ett ja eller nej på en gång. Jag fotade en hel del väskor.



... och klockor. Jag köpte nästan ingenting till mig själv denna gång, men betade av flera jubilarer som ska firas när vi kommer hem i sommar. Hoppas alla blir nöjda.


I helgen ska vi vara värdfamilj för två flickor från en internationell skola i Kuala Lumpur. De är här på en touch rugby-turnering. Sara har också börjat spela touch rugby och lyckats komma med i skollaget så hon ska också vara med och spela i helgen. Det blir ingen fredagsgolf för mig imorgon eftersom jag måste förbereda inför tjejernas ankomst. Den ena är väldigt allergisk mot flera saker så jag måste ge mig ut och leta efter glutenfritt bröd bland annat.

1 kommentar:

  1. Hi, I found your blog when googleing about living in Jakarta. Me and my family are now discussing on moving to Jakarta in August. We currently live in Finland. We've still some contract details open and one of them is about housing. We want to live in Pondok Ihdah or Kemang area and the company says the budget should be within 150 million IDR per year. I find it hard to believe that this amount would give us decent living. We are a couple and we a 4-year old child.

    I would really much appreciate your help concerning rent prices in mentioned areas. My email address is casanylander @ gmail . com (just delete those blanks). I found out that it is really difficult to find relevant prices from the Internet when some say you can have western style house for USD 1000 and some say you get nothing under USD 3000 per month. Mvh hille

    SvaraRadera