lördag 29 december 2012

Båttur

Båtutflykt var det dags för igår. Vi hade hyrt en egen båt, men när vi kom fram tilll Boat Station 1 fanns det ingen båt till oss. Det är peak-peak season här och ALLT är uthyrt. Vi väntade...

... och väntade.

Till slut kom det en liten skuta för att hämta upp oss. Dessvärre fick kaptenen inte igång med motorn på ett bra tag.

När vi dessutom såg att kapaciteten för båten ifråga var maximala åtta personer bad vi att få åka iland igen. Vi vågade inte att ge oss ut med en för liten båt och dessutom riskera att råka ut för motorhaveri längre ut till havs.

Så det blev mer väntan. Båtuhyraren lovade oss en bättre båt och ringde sin kusin på grannbeachen.

Båten Sheldon var mycket större och säkrare.

Vi åkte till en fantastiskt fin strand på norra ön....

.... och började med en enkel lunch i skuggan.

På vägen hem blev det stop för snorkling.

Och brottningslekar.

Chrille ville också vara med...

... men då började båten att luta för mycket åt ena sidan och lillkillens motvikt var inte tillräcklig.

Vi hade en härlig dag trots att snorklingen inte var den bästa. På kvällen åt vi en jättegod middag på Epic som också är en stor nattklubb. Idag har det varit golf för golfspelarna och strandhäng för de andra. Det blev ett parti Risk för grabbarna medan vi tjejer var och shoppade bikinisar på eftermiddagen.

Imorgon ska vi byta hotell.

torsdag 27 december 2012

Regn....

Igår vaknade vi till ljudet av regnsmatter mot fönstret och det drisslade sedan ner hela dagen lång. Vi fick köpa varsitt paraply för att kunna gå ut överhuvudtaget.

Vi lyckades också att hitta ett bord för tio pers inomhus då det var dags för lunch - på en av våra favoritkrogar här dessutom - Cafe del Mar.

Till idag hade regnet som tur var upphört och fyra av oss kunde gå ut och spela golf igen medan de andra njöt av strandliv.

Gässen höll till på samma hål idag också.

Birgittas boll råkade hamna mitt bland fåglarna och hon fick sjasa bort dem innan hon kunde slå.

Vyerna var lika fantastiska som sist och det blåste på bra idag med där på östkusten.

Ingen av oss spelade speciellt bra dock. Vi får komma igen nästa gång.

Nu ikväll har vi varit och ätit middag på en nyöppnad italiensk restaurang. Vi fick vänta på maten ganska så länge och som plåster på såren bjöd ägaren barnen på glass och vi vuxna fick Limoncello. Imorgon väntar en snorklingsutflykt om vädret tillåter.

tisdag 25 december 2012

Julafton och juldagen

Tomten hittade hit till Filippinerna igår också.

Grabbarna fick varsin Gangnam Style T-shirt bland annat.

På eftermiddagen testade Chrille sitt nya vattentäta telefonfodral och tog kort på barnen när de badade i de höga vågorna.

Julaftonsmiddag blev det för alla utom för mig som låg hemma med feber och nydiagnosticerad amöba i magen. Fy tusan vilken otur.

Jag hade också velat vara med!

Jag missade också fina fyrverkerier.

Idag på juldagen blev det utflykt till gokartsbanan. Det var lite läskigt att köra så snabbt tyckte barnen, men så kul!

Eftersom det fanns en liten nöjespark i närheten åkte de även flumeride några gånger.

På kvällen bjöd hotellägarna på en trevlig complimentary Christmas Dinner som började med en bön.

En helstekt gris är ju ett bra alternativ till julskinka.

Vi fick en god buffe och barnen åt så öronen skakade. De små potatisarna var nästan godast.

Nöjda kusiner.

Jag kunde också vara med ikväll eftersom antibiotikakuren jag började äta på igår har gjort underverk och jag känner mig i det närmaste frisk så här 24 timmar efter ställd diagnos. Fantastiskt!

måndag 24 december 2012

Julafton

Igår, dan-före-dopparedan, blev det golf för vissa av oss. Birgitta, Fredde, Chrille och jag åkte ut till öns enda golfbana och fick en trevlig, men jäkligt blåsig runda. Banan ligger vid östkusten och vinden från havet ligger på bra där.

Vi såg ett gäng gäss på ett av hålen.

Flera av vyerna längs banan var otroliga och det var extra kul att jag spelade bra ända fram till de två sista hålen. Då tog filmen slut och jag - som hade chansen att slå Chrille brutto för första gången någonsin, fick kasta in handduken. Surt. Jag vann dock med handikapp. Alltid något.

Vi tog en drink hemma i hotellets strandbar, som också är vår frukostmatsal. Här sitter vi länge på mornarna och väntar på vår mat eftersom allt tar tid här i landet. Manana, manana.

Ön har vissa regler att hålla sig till.

Idag är det julafton och Martin, Hugo och jag inledde dagen med ett dyk. Vi åkte speedbåt till Angol point och det var ganska så ruff sjö. Jag blev sjösjuk och fick en kallsup så fort jag hamnade i vattnet - mådde illa hela dyket efter det. Att jag vaknade med ont i kroppen och hade ett antal besök på toa efter frukost gjorde ju inte saken bättre. Hugo blev lite illamående han också så vi ställde in dagens andra dyk.

Det är ju ändå alltid en upplevelse att dyka i alla fall. Även om vi är bortskämda med att redan ha dykt på några av världens absolut bästa dykställen eftersom vi tog vårt dykcert på Bunaken. Inte mycket kommer nog att vara bättre än det.

När vi kom hem till hotellet hade de andra precis käkat frukost och roade sig bäst de kunde eftersom det började att regna ymnigt. Birgitta och Helena läste skvallertidningar under tak.

Chrille och grabbarna spelade Risk medan tjejerna spelade kort- först själva, sen med Ninni och Fredde också.

Nu är gänget ute och käkar lunch på stranden, regnet har avtagit, tomten har varit här och jag ligger och bloggar på hotellet i min ensamhet eftersom jag mår risigt. Hoppas att jag piggar på mig till ikväll så jag kan följa med och käka buffe på ett ställe där ett filippinskt band står för underhållningen. Vi har köpt biljetter redan och ser fram emot att fira julafton allihopa.

lördag 22 december 2012

Boracay

Fredag den 21 december klockan 00:50 gick planet från Jakarta till Manila. Vi landade där knappt fyra timmar senare med en förlorad natt i kroppen. Vårt inrikesflyg till Caticlan blev några timmar försenat och eftersom vi var sjukligt trötta gick vi och tog massage hela gänget - mest för att vi ville lägga oss ner någonstans. Barnen somnade in gott. Jag gjorde inte det eftersom min massör tog i rätt hårt och jag låg på helspänn då det gjorde ont nästan hela tiden.

Planet till Caticlan var litet och det tog knappt en timme att ta sig dit. Dessutom fick man bara ha 10 kg bagage per person var så det blev till att betala för övervikten.... vi har som alltid massor av välfyllda väskor med oss. Golfklubborna är med de också.

Flygplatsen i Caticlan ligger nära hamnen och man kunde ta en liten tricycle bort till båtarna.

Efter en kort båtresa till ön Boracay tog vi en bil till hotellet.

Ön är inte så stor - bara sju kilometer lång ungefär. Huvudgatan nedan.

Vi bor vid Boat Station 1 där det finns många restauranger och barer längs stranden. Det är väldigt mysigt och man sitter med fötterna i sanden hela tiden.

Stranden är otroligt fin. Sanden är alldeles vit och vattnet klart och fint.

Birgitta och Fredde kom fram några timmar efter oss. Vi gick ut och käkade middag tillsammans och jag såg då en liten tjej som var en kopia av Joannas lilla Bella. Så här kommer Bella se ut när hon är 10 år tror jag. Flickan var dessutom från Sverige. Det finns otroligt mycket svenskar här vilket är lite av en överraskning.

Idag kom familjen Alexanderson fram också. De hade haft en riktig mardrömsresa från Sverige och trodde att de skulle bli kvar i Hong Kong länge eftersom de missade sitt anslutningsflyg där och alla plan till Manila är överbokade fram till januari. De lyckades dock nästla in sig på ett plan och kom fram endast 24 timmar för sent. Kusinerna tyckte att det var så kul att träffas!

Vi hängde på standen hela dagen. Barnen med kortare avbrott för poolbad och häng på rummet.

Chrille och Fredde hann med en golfrunda idag också trots att Fredde inte hade fått så mycket sömn under den första natten på Boracay. Han och Birgitta fick ett rum åt det håll där en bar och kyrkan ligger. När barmusiken dog ut vid tretiden på morgonen började en högmässa i kyrkan klockan 04:00. En sopran underhöll då både kyrkobesökarna och paret Engström. De bytte rum med oss idag. Vi fick nämligen deras rum igår eftersom vi ju har samma efternamn....vi får väl se om vi får sova något i natt. Morgonmässorna ska tydligen hållas varje dag fram till den 25 december.