onsdag 7 november 2012

Gästföreläsare

Idag har jag varit gäst i en halvinternationell skola i närheten av oss, HighScope Indonesia. Fröken Callie från Kanada hade mailat till Nordiska Klubben och frågat om jag var intresserad av att komma och svara på frågor om Sverige. Skolan hade en internationell vecka denna vecka och denna klass hade studerat just Sverige. Jag fick en massa frågor och kunde inte svara på alla. Till exempel på den om varför just dalahästen är en symbol för Sverige. Jag har just ingen aning om varför. Det blev en massa fniss bland dessa niondeklassade när en tjej frågade om äktenskap mellan homosexuella är tillåtet i Sverige. Det gick ett sus genom publiken när jag sa att även barnadoption är tillåtet. 
Någon frågade också vad man kan göra åt trafiken här i Jakarta. Jag svarade att indonesierna borde börja med att ställa alla politiker som har varit ansvariga för infrastrukturen under de senaste 30 åren till svars varför det ser ut som det gör. Eleverna i skolan var alla från Indonesien.
 
 
Annars har jag försökt att rädda liv på vår printer idag. Ett par hörlurar råkade följa med pappret in i printern igår när jag skulle skriva ut och fastnade där riktigt ordentligt. Som tur var finns det en HP Support precis vid PIM och de löste det på fem minuter, men när jag kom hem var printern helt död. Pust. Har man inte jobb så skaffar med sig det.
 
 
Hugo har haft try-outs i fotboll både igår och idag. För två olika lag. Det ena laget ska bli Allstars U-13 från den ligan som har gått nu i höst och de ska spela en turnering så småningom. Det andra laget som har try-outs, JIS U-14, ska tävla i den stora Coca Cola-ligan och Greenfield-cupen som går i vår. Det är dock tveksamt om det går att spela fotboll ikväll. Det blixtrar och regnar ymnigt nu när regnsäsongen har dragit igång på riktigt.
Saras fotbollsträning har nu slutat och hon hänger med kompisar dagligen efter att hon gjort läxorna. De tränar på olika danser nu igen. Det ska bli talangshow i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar