tisdag 5 februari 2013

En dag på sjukhuset

Min dag idag har inte varit speciellt trevlig. Jag sov knappt igår natt eftersom jag var tvungen att dricka laxerande medel både sent igår kväll och från klockan fem imorse eftersom inskrivningen på sjukhuset var redan klockan sju. Jag sov gott under kolonoskopin trots att jag inte ville bli sövd utan bara få lite lugnande. Efter ingreppet fick jag en hel radda med rekommendationer. Jag skulle bland annat undvika att skriva på viktiga papper idag... De effektiva singaporianerna tänker då på allt. 


På eftermiddagen följde mammografi och cellprovtagning och jag kom inte ut från Mount Elizabeth Hospital förrän fyra på eftermiddagen. Pust!
Alla läkarna jag träffat har varit väldigt bra. Den kvinnliga gynekologen berättade flera roliga anektoder och varnade också för att HPV-vaccinet, som man ger till unga flickor, endast skyddar mot två av cirka 100 olika virus som kan leda till livmoderhalscancer.


Jag orkade med lite shopping efteråt trots allt. H&M måste man ju passa på att gå in på. IKEA skiter jag i denna gång så jag inte återigen blir besviken på maten de säljer - det vill säga sina egna usla produkter. Usch IKEA! (Hoppas någon på IKEA läser detta!)


Jag köpte också en ny kaffemaskin. Äntligen! Som jag har saknat en i två år. Nu återstår att se om alla poddar jag har där hemma fortfarande går att använda eftersom bäst-före-datumet inte sträcker sig så långt fram i tiden har jag fått lära mig idag. 


Vädret här har varit dåligt i princip hela tiden. Det regnar konstant. Luftfuktigheten är högre än hemma i Jakan. En debatt som pågår här i Singapore just nu handlar om en snabbt åldrande befolkning och ett alldeles för lågt barnafödande. Singaporianderna verkar dock inte så pigga på arbetskraftsinvandring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar