onsdag 24 december 2014

Japan - hotellet

Vi har fin utsikt från våra rum. Läget är verkligen perfekt ur skidåkarsynpunkt. Det är ski-in och ski-out som gäller. Urbra.


Rummen är små men helt OK.


Badrummen är pyttesmå och ser ut som badrum på bilfärjor - i helgjuten plast. Den enda lyxen är att shampo, balsam och tvål kommer från Shiseido.


Maten är dock under all kritik. Dexter levererar inte. Idag - på julafton - var bruna bönor det enda som fanns kvar när vi kom ner till frukosten. Pålägg annat än sylt har aldrig funnits. Idag var även sylten slut. Vi fick i alla fall de trötta, säsongsanställda ungdomarna som jobbar i köket att ta fram lite yoghurt och flingor. 


Jag frågade lite snällt idag om städningen av våra rum. -`Vi städar inte´, fick jag som svar av den västerländske ägaren. De flesta som jobbar här är västerlänningar. Av den lata sorten misstänker jag. En japansk tjej sitter i receptionen och hon har hjälpt oss att boka restauranger varje kväll. Hon misslyckades dock att boka en till ikväll - en bra restaurang vi hade spetsat in oss på att äta julaftonsmiddag på...typiskt. Vi fick ringa runt ett bra tag för att överhuvudtaget få bord någonstans.

Eftersom maten på hotellet är så dålig måste man ner till byn för att äta middag. Det finns en shuttlebil som går ner till byn en gång i timmen med start klockan 19. Dagtid går det att ta sig ner med hjälp av ett rullband som Sara och jag provade på att göra idag på eftermiddagen. Tyvärr stänger man detta rullband klockan 16:30. Missar man shuttlebilen tar det säkert 20-25 minuter att gå ner till byn.



Nozawa Onsen är en fin japansk fjällby.


Det finns ett antal små affärer längs huvudgatan. Jag köpte ett par varma vinterskor idag eftersom de jag fick med mig från Jakan var på tok för dåliga så jag har fryst och varit blöt om fötterna varje dag hittills.


Sara och jag tog en fika på Cafe Haus St Anton som ligger på huvudgatan. Fiket hänger ihop med den restaurang vi hade tänkt att äta på ikväll. Kocken där är lite känd tydligen och det pågick en filminspelning i vilken programledarna fick smaka på hans egentillverkade glass och sylt. Sara höll på att skämmas ihjäl när jag tog kort på detta.


Det finns en massa varma källor här som de flesta badar i dagligen. Det varma vattnet används även till att spola bort snön från gatorna med. Mycket smart.



GOD JUL allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar