onsdag 18 januari 2012

Wacky day

Igår kväll var jag på en intressant föreläsning i skolan på temat tonåringar och droger. Skolan preparerar nu eleverna inför 'the Spring Break' på Bali som jag tror 9:orna ska åka på. Det är då viktigt att föräldrarna får samma info så att båda parter vet vad som gäller.


Talare var Paul Dillon från Australien. Han pratade bland annat om vilka speciella risker våra expat-ungar är utsatta för. 15 åringar som har födelsedagsfester på klubbar på stan där det serveras alkohol - mycket alkohol, trots att det är olagligt att dricka före 21 års ålder här i Indonesien. Händer det något är tydligen chaffisen den första som ungarna kontaktar - trots att många av dem inte pratar engelska.


Det är viktigt för föräldrar att sätta gränser och våga säga nej. Man har ju hört samma i Sverige tidigare, men det tål väl att upprepas. En grej som tonåringar ofta säger till sina föräldrar är - 'Du litar inte på mig'. - 'Nej, det gör jag inte', är helt OK att svara tydligen. Paul avslutade med tio tips för oss föräldrar.



En bra och fungerande bestraffning för ungar som inte sköter sig är att ta mobiltelefonen. En timme räcker, enligt talaren.

 


Idag är det Wacky Day på Middle School. Hugo satsade därför på en annorlunda frisyr. Jag och Sara hjälptes åt att göra tofsar imorse.


Fixandet här hemma fortsätter. Vi har el i huset, nästan överallt. När ägaren igår sa att de nu var klara, märkte jag att köksfläkten inte fungerade.


En kille sitter och fixar vattenavrinningen från taket så att vi inte får ett mosquito nursery där. Han har för säkerhets skull moppehjälmen på sig.


Mina fina blommor måste jag nu också slänga då det kryllar av tusenfotingar i krukorna. Det var säkert flera hundra svarta och 2 cm-långa kryp i en av dem. De älskar tydligen min jasmin där nästan alla bladen är uppätna trots att jag sprayar med diskmedel.


Rambutanerna är dock fina och goda. De första som mognade är nu uppätna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar