måndag 6 augusti 2012

Bunaken - Jakarta

I lördags åkte vi hem till Jakan igen. Planet gick inte förrän på kvällen så vi fick nästan en hel dag till på Bunaken. Hugo, Sara, Martin och jag tog en sista snorlingstur på förmiddagen.
Vi snorklade på de två favoritställena - Siladen och Bunaken Timur, och njöt. Hugo och Sara tog några sista hopp från båten också. De andra vilade sig i form på hotellet.

Tillbaka på vår strand igen såg vi bebis-clownfiskar på 10 cm djup. Så söta. Detta kort är taget ovan vattenytan. Vi såg även en 5cm lång baby-stenfisk, men den syntes inte på korten som jag tagit. Den var för välkamouflerad. Tidigare hade vi också sett en baby-muräna här.

Vi åt en sista lunch, betalade hotellnotan (jäklar vad dyrt!...) och sa hej då till alla. Inklusive den stora snälla hunden.

Båtturen till Manado gick snabbt och utan några större avbrott. Det var rysligt skräpigt i vattnet utanför staden och givetvis fastnade någonting i båtpropellern. Men det redde kaptenen snabbt ut.

Vi har haft en härlig vistelse på Bunaken, men åtta dagar med helpension kan få den mest tålmodige att tröttna.

Barnen blev glada då vi såg de gyllene bågarna från taxin på väg till flygplatsen.

Det fick bli ett middagsstopp där.

Maten smakade självklart likadant som på andra liknande restauranger, med detta ställe låg fantastiskt läckert. Alldeles vid vattnet på en strandpromenad med utsikt ut mot Bunaken och de andra öarna utanför.

Väl hemma igen tog Chrille tog emot oss med pizza. Igår söndag var det brunch på tjusiga hotell Mulia. Vi var på Il Mare - deras italienska krog, och åt så vi storknade. Kontrasten mellan den flotta maten på detta lyxhotell och helpensionen på ön Bunaken kunde inte ha varit större. Ganska häftigt.

Efter brunchen gick några av oss och shoppade medan Chrille och jag tog en eftermiddagsrunda på Pangkalan Jati. Jag hittade ett torrt ormskinn....

Det blev en stilla kväll igår. Tjejerna hade badat i poolen i en och en halvtimme och sedan i bubbebadkaret lika länge och var därför småtrötta. Grabbarna spelade spel. De har längtat så efter ett fungerande WIFI så att de kan spela onlinespel igen. Men det har varit nyttigt att vila sig från dataskärmar ett tag.