fredag 3 augusti 2012

Tre dyk på en och samma dag...

Onsdagen blev en pluggdag igen. Jag och Hugo var tvungna att beta av kapitel 4 och 5 i dykboken innan vi kunde göra våra tre sista dyk som ingår i kursen. Det var ganska lätt gjort även om Hugo tyckte att det blev lite långtråkigt mot slutet. Jag passade på och gjorde mitt Final Exam då också så jag hade bara tre dyk kvar innan jag kunde få mitt certifikat. Vi tog Open Dive 2, 3 och 4 på en och samma dag - igår torsdag.


Vid första dyket råkade jag börja nedstigningen med min snorkel i munnen.... lite klantigt och jag började dagen med en kallsup. Jag fick lite panik och simmade upp till ytan igen och bytte till regulatorn.
Hugo hade också problem med sitt cyklop då och lyckades byta cyklop med dykläraren Sam på tio meters djup. Jag fick återigen visa att jag kunde ta av mig mitt cyklop jag med, men eftersom jag hade tränat på det dagen innan var det inte lika läskigt som den första gången.


De andra har hängt med på våra dykardyrer och snorklat.




Det sista dyket var häftigast. Vi såg haj tio gånger. Visserligen bara små revhajar - black tip reef shark, men ändå! Vi var då nere på 16 meters djup och dök längs en brant vägg vid Cha Cha 2. Det var mycket strömt i vattnet så vi behövde knappt simma. Vi såg även en stor sköldpadda - green turtle, giant travelli, två stora barracudor, och stora stim med red tooth triggerfish som har en väldigt lustig simstil.


Jag kunde därför fira redan igår att jag hade klarat av kursen och kunde kalla mig för Open Water Diver. Hugo fick vänta till idag. Han hade ju teoriprovet kvar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar