onsdag 30 januari 2013

Porslinsfabrik

Idag fick jag följa med på utflykt som en grupp i Indonesian Heritage society anordnade. Jag tjatade mig med eftersom utflykten gick till den enda fabriken i Indonesien som tillverkar porslin av exportkvalitet. Det är en koreansk fabrik som bland annat anlitas av Rörstand, Iittalla och Villeroy&Bosch. 
Jag såg mycket fram emot fabriksshopen. Jag åkte dit med Kat- en fotbollsmamma.


Vi fick en rundvandring i den heta fabriksbyggnaden och såg hela tillverkningsprocessen. Man fick inte fotografera där inne tyvärr, annars hade jag kunnat publicera tjusiga bilder på Iittalla-koppar med Angry Birds på. Och Röstrandstallrikar. Denna fabrik gör bland annat Nobelservisen.


Shopen visade sig dock vara en besvikelse. De sålde nästan bara sitt egna St James-porslin och några Villeroy&Bosch-grejer. Röstrand tillät tyvärr inte fabriken att sälja deras produkter. Så synd!


Det var i alla fall kul att se detta för den porslinsfantast som jag är. Jag köpte några vita Villeroy&Bosch-saker i brist på annat - bland annat en tjusig tekanna, men fick inte ta med detta hem idag på grund av momsregler. Allt vi köpte kommer istället att levereras hem till en av oss om några dagar. Vi åt sen pastalunch på ett hotell i närheten.

På eftermiddagen fick jag övertala en trött Hugo att åka och köpa nya fotbollsskor eftersom han har  haft ont i fötterna efter fotbollsträningarna på senare tid. Jag kom efter några gånger på att de gamla skorna måste vara för små. Han växer så mycket just nu och har vuxit om mig med råge. Han är 1,70 just nu och de nya skorna köptes i storlek 43.


När det var dags för hemfärd fick vi vänta en halvtimme på chaffisen eftersom han inte hade hört sitt namn ropas upp i garaget. Det finns ingen mobiltäckning där och man måste göra en så kallad call call. Han har inte lärt sig alla våra favoritställen ännu. Jag saknar Maryono som dessvärre fick kicken eftersom han tydligen inte varit alltför hederlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar