lördag 31 augusti 2013

Porslinsaffär, golf och stand-up

I torsdags gjorde jag och Isabelle ännu en lång tur - denna gång till en porslinsaffär som ligger i norra Jakarta, nästan ända ute vid Mangga Dua. Sango Ceramics heter en porslinsfabrik som ligger i Semarang. De har en outletaffär här i Jakarta och Isabelle fick adressen till detta ställe av en kompis som varit där tidigare. Det tog sin tid att hitta dit eftersom gatumummer här i Jakarta inte alltid går i nummerordning. 


Trots att jag älskar porslin åkte jag därifrån helt tomhänt. Olikt mig. Jag hittade några fina tallrikar men tyvärr fanns det inte tillräckligt antal av samma sort. Kvaliteten var inte heller den bästa.


Äntligen fredag var det igår och då blev det golf som vanligt. Denna vecka kunde även Birgitta följa med. Vi åkte ut till Riverside och hade flera parkeringsplatser att välja på. Vi var lite osäkra på var vi skulle parkera....


Riverside-banan är verkligen otroligt fin men sina raviner och all regnskog runtomkring. Vi såg knappt en endaste person på banan så vi kunde spela på i rask takt.
Det har blossat upp en ny korruptionsaffär här i landet där en chef för en oljeorganisation nyligen åkte dit på bar gärning när han tog emot 400.000 USD. Han skylde då på golfen - om han inte hade börjat spela golf hade han tydligen inte blivit inlockad in i dessa skumma affärer. Visst. Hans golftränare var dessutom någon form av mellanhand vid pengaöverlämningen. Det var kanske därför banan var så tom - antagligen är de flesta golfspelarna här i landet inblandade i något fuffens så de ligger väl lågt i ett par veckor framöver. 


Jag spelade bra till en början, men avslutade med tre trippelbogeys så slutresultatet blev inte det bästa.


Igår kväll var barnen ute på var sitt håll och då gick Chrille och jag på stand-up på den amerikanska klubben. Vi hade sällskap av Isabellle&Fredrik och Mari&PO och träffade på en hel del andra vi också känner.


Det var tre komiker som uppträdde igår kväll. Den första var en indonesisk kille som man nästan fick moderskänslor eftersom han var så gullig. Tyvärr fastnade han inte på bild.


Vi avslutade med en nackmacka hemma hos oss innan vi stupade i säng. Idag väntar fotbolls- och basketmatcher för båda barnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar