måndag 20 oktober 2014

Bali igen

Barnen har höstlov och vi har dragit till Bali.

Chrille reste hit redan i onsdags med jobbet medan vi landade här på fredagskvällen.

Det är en timmes tidsskillnad mellan Jakarta och Bali och solen höll precis på att gå ner när vi kom fram. Vi tog en snabbmiddag på Burger King redan på flygplatsen och åkte direkt hem och la oss i princip. Chrille anslöt lite senare eftersom han skulle vara med på jobbets galamiddag.

Vi bor i Seminyak denna gång. Chrille och jag tog en långpromenad direkt efter den första frukosten här och det fanns så mycket att titta på längs vägen. Vi gick först längs den långa stranden, men tog vägen genom stan när vi gick tillbaka. Affärerna och restaurangerna ligger vägg i vägg. Synd att nedanstående affär var stängd - annars hade Chrille nog köpt sig en ny outfit.

Barnen vill helst bara slappa på hotellet - Hugo är dessutom jätteförkyld. Det är så varmt här nu - flera grader mer är de vanliga 26 som det brukar vara här.

Det var skönt att kunna äta lunch sittandes i poolen tyckte Sara.

Vi bor på ett alldeles nyöppnat hotell - Marriott Courtyard. Det är fint och fräscht även om man missat några saker. Ventilationsutblåset på taket till exempel. Det bullrar så oerhört mycket över halva hotellet.
Jag hade bokat fina rum med pool access denna gång- vi blev dessutom uppgraderade till en svit på ankomstdagen. Men det blev tyvärr inte lika bra som vi trodde. Barnpoolen låg precis vid våra rum och en högljudd australiensisk barnfamilj var där med sin skrikande 2-åring redan vid 7:30-tiden på morgonen. Vi bad om nya rum.

Vi har ätit så gott de senaste två dagarna. En lunch intogs på Chez Gado Gado nere vid stranden där man kan äta en god trerätters lunch för mindre än 100 kronor.

Det blev bad i de höga vågorna efteråt.

På lördagskvällen åkte vi bort till La Lucciola - en helt fantastisk restaurang. Man måste boka bord då man vill äta på de bättre ställena här och La Lucciola var fullbokat när jag ringde. Som tur är kan man bara boka hälften av borden i förväg så vi chansade på att få ett bord. När vi kom fram blev vi upplysta om att väntetiden var 45 minuter och slog oss ner i baren så länge. Vi åt förrätten i baren eftersom smårätterna där var otroligt bra.

Exakt 45 minuter senare fick vi vårt bort en trappa upp med en fantastiskt utsikt över stranden. Så synd att det inte syns på bilden hur fint det var. Vi åt i alla fall en jättegod italiensk middag.

Igår tänkte vi egentligen åka till Lembongan och snorkla igår, men Hugge kände sig lite för risig för det. Vi var bara hemma. Vi vuxna träffade Dave - en av golfspelarna i the Dogs, på en drink på eftermiddagen. Sen åkte vi till Bambu - en restaurang som ska vara den bästa i Seminyak - enligt Tripadvisor i alla fall.

Så vackert och så gott även om familjen först blev väldigt besviken på att man bara serverade indonesisk mat. De ändrade sig dock snabbt.

Det var riktig fine dining. Jag åt en god kokosmjölksceviche till förrätt och på bilden nedan syns även Saras majsplättar. I de små skålarna längst bak finns sambal i olika styrkor. I mitten stora chips som man äter till nästan allt här i landet. Chrille åt en grillad och bra kryddad jätteräka till förrätt - det var en av de bättre räkorna han någonsin hade ätit.

Jag beställde anka till varmrätt som serverades med en liten bönsallad till. I bakgrunden syns en av mina favoriter stekt tempeh - sojabönskaka. Så gott!

Resten av familjen åt babyback ribs - tillredda på balinesiskt sätt. Chrille har aldrig ätit så goda babyback ribs sa han.

Tyvärr var Chrille tvungen att återvända hem till Jakarta redan igår på söndagskvällen. Vi andra ska vara kvar tills på fredag och njuta av Bali.