onsdag 22 oktober 2014

Vi snorklar igen

Igår kväll åt vi middag med Uli, Devi, Stephanie och Sopia på en mexikansk restaurang.
De är våra kompisar från Jakarta och bor på samma hotell som vi denna vecka.


Restaurangen är inredd som en typisk restaurang i Acapulco år 1962 tror jag. Det står Acapulco 1962 på menyerna i alla fall och stilmässigt känns den som det.


Vi åt en blandad mexikansk kompott och jag drack en frozen margarita ur ett orange plastglas. Ej den godaste margaritan jag druckigt - och  det berodde nog på glaset.


Idag var det uppstigning tidigt då vi skulle ut på utflykt. Vi blev upphämtade på hotellet kördes till Sanur. Därifrån skulle vi ta en snabbåt över till Nusa Lembongan vilket tog cirka en halvtimme.




Vi har varit på Nusa Lemobongan tidigare och kände därför igen oss när vi hoppade iland.


Vi promenerade bort till den norra delen av Jungut Batu-stranden eftersom jag ville spana in ett av hotellen som ligger där.


Vi hittade Indiana Kenanga efter ett tag och la oss snabbt i en av deras solbäddar och åt även lunch där.


På Nusa Lembongan hyr man gärna en egen snorklingsbåt vilket vi gjorde.



Båten tog oss till the mangrove point där det finns bra ställen för snorkling. Sara visste att hennes kompis Ruby också skulle ut till Lembongan idag men gissa om vi blev förvånade att träffa på henne och hennes familj ute på havet. Vi la till vid deras båt så tjejerna kunde snorkla tillsammans.


Det var så kul att snorkla - dagens överraskning var en stor näbbgädda som höll på att simma in i mitt cyklop alldeles vid vattenytan. Jag längtar efter att få dyka snart igen också. 


Vi tog en sväng runt ön på tillbakavägen också.


Det blev stundtals riktigt dramatiskt eftersom det blåste mycket och vågorna var stora och höga.


Vi rundade även Nusa Ceningan och såg klippan varifrån många hoppar. Det såg otäckt ut med vågorna nedanför.



Vi åkte förbi många sjögräsodlingar...


...och hann med en milkshake och ett dopp på en annan beachbar innan det var dags att hoppa ombord på båten som skulle ta oss till Sanur igen. Sara hade råkat riva upp flera sår på foten under dagen men visst inte riktigt var och när detta hände.


Vi stannade till i Sanur och åt middag på Cafe Smörgås som drivs av en svensk familj.


Givetvis beställde vi in köttbullar. 


Och toast skagen. Så gott!



Vi kom hem, duschade och jag hann sätta på mig nattlinne och bädda ner mig när Birgitta sms:ade och frågade om jag ville följa med ut på en drink. Det blev ett par sådana på Potato Head med henne och Lasse. Mycket trevligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar