måndag 5 september 2011

Blommor från Dharmawangsa

Söndagmiddagen igår intogs på restaurang Basilico i Gandaria Mall. Chrille är egentligen allergisk mot att gå på restauranger som ligger i shoppingcentra, men denna enkla italienare var ingeen greasy spoon utan tvärtom, mycket bra. God pasta och pizza hade de.


Idag åkte jag, Gunilla och Jessica till blomsterhandlarna i Dharmawangsa efter tennisen där man kan köpa krukor och blommor längs en ganska så trafikerad väg.


Jag hade hela bilen full på hemvägen, men fick god hjälp av Maryono (chaffisen) och Tono (vår hustomte) att packa upp och plantera. På en halvtimme var allt klart.... fantastiskt.


Lotusblommor är en stor favorit. Enda kruxet är att det ska vara mycket vatten i krukan som snabbt kan bli till ett mygg-BB. Jag måste därför snaras tinförskaffa specialpiller som man lägger i vattnet för att undvika detta.


Jag fick tag på fina glaserade svarta krukor. Förutom lotusblommor köpte jag även en växt med små rosalila blommor som ser ut som klöver och jasmin.


Kunde heller inte låta bli hortensiorna. De har dessvärre börjat sloka redan.


På eftermiddagen var det dags att bege sig till skolan med sushi till mellis till Sara och Lieve - en norsk flicka vars mamma och jag turas om att följa med till simningen. Barn som går i elementary school får inte vara i skolan på egen hand efter lektionstid. De måste ha passning. Vicerektorn går runt och kontrollerar att alla har det. De barn som inte har någon där åker in på rektorns kontor och man ringer efter föräldrarna som sen måste förklara sig varför man låter barnen vara i skolan ensamna. Hårda bandage.

I skolan såg jag också denna kisse som verkade ha fått sig ett skrovmål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar