fredag 23 september 2011

Oktoberfest

Det har varit full styrning här de senaste dagarna. Jag har bland annat varit på två möten i skolan. Ett var anordnat av mattelärarna i Middle School där de förklarade hur matteundervisningen är uppbyggd. Det finns tre nivåer i matte där den lägsta nivån är standard för årskursen. Eleverna får hela tiden välja vilken nivå de ska vara på vad gäller lektionsarbete, hemläxor och prov. Tydligen har man uppnått väldigt goda resultat tidigare år eftersom alla sporras till att utmana sig själva hela tiden. Många verkar dock göra hemläxorna på den blåa mittennivån och proven sen på den lägsta gröna.... Den svarta, högsta nivån skall vara 'extremely advanced with complex tasks' och jag antar att det är mest koreanska barn med 'private tutors' som väljer denna.


Veckans andra skolmöte var på Elementary School och handlade om 'English as a Second Language Development'. Intressanta möten båda två.




Jag brukar promenera till skolan - det tar ca en kvart att gå till huvudentren. Häromdagen, när barnen hade hoppat in i varsin skolbuss, gick jag upp och duschade, klädde på mig och promenerade bort till skolan. Jag och Hugos buss kom fram samtidigt. I rusningstrafik går man dubbelt så snabbt jämfört med att åka bil.

Det är ganska kul att promenera också. Man ser mycket på vägen. Döda råttor ser man varje dag.


Igår var vi på Oktoberfest men Chrilles kompisar på jobbet.


Det bjöds på riktig umpa-umpa-musik, joddel och vi sjöng 'Ein prosit' ett antal gånger. Der var free flow av öl och mat - tysk sådan.



Måste också lägga in en bild på mina näckrosor i fiskdammen som börjat blomma nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar