torsdag 15 september 2011

Späckat schema

Torsdag idag och dagen började som vanligt med bahasalektion. Jag får då detta mail från Hugo. Hans mattefröken såg till att han mailade mig på en gång. Hårda bandage alltså om man glömmer matteläxan hemma. Han hade i alla fall gjort den.


Sen tog jag en taxi till Sayap Ibu, ett statligt barnhem här i södra Jakarta. Jag har nu gått med i Nordiska klubbens Charitygrupp och vi letar efter nya projekt som vi kan stödja. Det är första gången jag besöker ett barnhem och det knöt sig i magen på mig på en gång. Jag hade tårar i ögonen hela första timmen trots att barnen såg ut att ha det förhållandevis bra. De var rena och verkade få bra mat. Olika åldergrupper hade varsitt rum och det fanns rätt mycket personal. Det enda var att de knappt fick lämna sina rum. De sov, lekte och åt i sina rum. Det finns därför ett antal frivilliga som kommer och leker med barnen regelbundet och tar ut dem till den pyttelilla lekplatsen. Jag var med the toddlers idag. Barn som var under två år. Jag hade en liten kille i knät hela tiden och han ville inte bli nedsläppt på golvet. De flesta friska barnen verkar bli adopterade vilket är en tröst. Nästa vecka ska vi besöka en annan organisation.

Sen vidare för en snabblunch på CITOS med Torill och därefter till skolan för att betala after school activities. Hugo hade precis gympalektion när jag gick förbi fotbollsplanen och hans lärare som hade varit Hugos fotbollstränare under förra terminen sa -' Say hi to Hugo's mom' varav hela gänget ropade -'Hi Hugos mom'. Sen sprang de one mile run. Hugo kom tvåa. Det var en tjej som vann.


I skolan mötte jag upp Sara, Jessica och Adam och gick hem till dem för att fira Amelias 13-årsdag. Hugo och Amelia hade sällskap hem från skolan - de går båda i middle school och får röra sig fritt i skolan och gå hem själva. Efter fikat var det sån trafik på vägen hem.... kaos.


Himlen blev alldeles mörk på kort tid.


Och snart började det åska. Och regna.


Det regnade så mycket att det till och med regnade in. Husägaren är redan vidtalad.


Det får bli en lugn kväll ikväll. Chrille skulle ut med cheferna från Hong Kong som är i stan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar