onsdag 13 mars 2013

Hett igen

I måndags tog Birgitta och jag en golflektion i hettan. Det fullkomligen dröp om oss efter en timme på driving rangen trots att vi stod i skuggan. Inte så konstigt kanske för när jag kom hem stog termometern på 34 grader. I skuggan.


Barnen var som vanligt borta på kvällen eftersom tisdagen var röd dag. Chrille och jag gick då på restis. Morgonen efter var vi uppe med tuppen för att spela golf, men eftersom vi inte hade bokat tid på någon bra bana och vår hemmabana Pankan var knökfull fick vi spela på Fatmawati - en ganska rackig niohålsbana. Den var till och med sämre än vad vi mindes den och vi fick reda på att klubbens nya ledning inte brydde sig speciellt mycket om skötseln utan ville helst sälja marken så att fler shoppingmalls skulle kunna byggas. Som om det behövdes... tur är att Jakartas borgmästare har satt stopp för dessa planer. Staden behöver de få grönområden som finns kvar. Ledningen har dock byggt ett snyggt kontor till sig själva. Att sen de flesta tees ser ut som ruff, bunkrarna är igenväxta och att det ligger skräp längs hela banan skiter man i.


Barnen kom hem på eftermiddagen och vi åkte då på bio på Lippo Mall. Chrille och barnen hann gå in i spelhallen en sväng också.


Vi såg Trollkarlen från Oz som var bra, men alldeles för lång.


Det fick bli en snabbmiddag på T.G.I. Friday´s efteråt  även om vi var osams om det skulle gå snabbt eller inte.... Vi käkade på 30 minuter blankt i alla fall.


Idag var det vanlig dag igen. Isabelle och jag åkte på en utflykt med Indonesian Heritage Society. Vi besökte då en libanesisk dam som säljer pärlor. Hon har bott här i drygt 30 år och är gift med en indonesisk prins vars släkting har en pärlodling. Hon tog emot oss i sitt hem och vi hade hoppats på att få lära oss mer om pärlor, men damen ifråga kunde inte svara på många frågor. Hon hänvisade hela tiden till internet. Kontentan av det hon sa var att alla damer ser vackra ut i pärlor. Vi fick en god libanesisk lunch där i alla fall. Jag köpte en liten vit saltvattenpärla och ska tillbaka igen när de har fått in en svart i rätt storlek. Jag tänkte byta ut pärlorna i en ring som jag köpte i Spanien för några år sedan det visat sig att de spanska odlade pärlorna i den var av plast. Blåst blev jag trots att jag handlade ringen i ett stort varuhus. De svarta pärlorna är tydligen alla från Tahiti.


På eftermiddagen tjatade Sara på mig om att vi skulle åka och handla frukostflingor med marshmallows i - sådana hon hade fått hemma hos Kenzie till frukost sist. Vi såg då också att man numera kan få en koreansk klippning här i Jakarta. Gangnam style helt enkelt. Sara vågade dock inte klippa sig där.


Under tiden kom det personal från möbelaffären Informa hem till oss och monterade ihop stolarna vi köpte där i lördags. Handlar man för mer än ca 1400 kr och är medlem får man hemtransport och montering gratis. Så lyxigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar