måndag 4 mars 2013

Helvetestrafik

I torsdags hade man stängt av den nya flyovern och det blev en helvetisk dag i Jakartatrafiken. Så här såg det ut i varenda gatukorsning i södra Jakarta.


På vår gata stod trafiken i princip helt stilla hela dagen. Det tog två och en halvtimme för Chrille att ta sig till jobbet och två timmar hem. Vi skulle ha bahasalektion hemma hos mig på morgonen, men eftersom vår fröken hade kört till fel hus var vi tvungna att stressa iväg till fots till Gemmas hus i Executive Paradise eftersom det inte gick att komma fram på vägarna. Det är ingen lång sträcka - det tar cirka en kvart att gå dit från mig, men vi var sjöblöta när vi kom fram. Vädret har bättrat på sig avsevärt och det är varmt igen. Mycket varmt så fort solen tittar fram.


I fredags spelade Birgitta, Mari och jag en härlig golfrunda på Sentul Highlands. Danska Sine var med denna gång också då vi har bildat ett lag och ska spela en tävling alla fyra i slutet av mars.


Det var första gången vi spelade på just den banan och den är jättefin. Det byggs hus stora som slott längs hela banan och vissa är anskrämligt fula. Till exempel det på bilden nedan som ser ut som ett spökslott.


På fredagskvällen blev det utgång med tjejerna - middag på Park 19 först och drinkar på Shye efteråt. Vi sjöng för Gemma som hade fyllt år.


Det var tungt att gå upp på lördagsmorgonen, men eftersom båda barnen hade fullt schema var det bara att bita ihop. Sara spelade fotbollsmatch och åkte direkt till ett poolparty med laget efteråt och sen vidare direkt på födelsedagskalas hos Maya. Hon somnade i soffan när hon kom hem. Helt utmattad.


Hugo var trött han med. Han hade först en fotbollsmatch som de tyvärr förlorade och sen en basketmatch där det också blev stryk för hans lag Pacers.


Han bet ihop och åkte hem till Jonathan efter en välbehövlig dusch. Jonathan som hade fyllt år bjöd på sleepoverparty med gokart och lunch på TGIF på söndagen.


Chrille och jag var då tidigt upp med tuppen. Vi spelade golf med Victor - en av hans leverantörer, ute på Emeralda. Det var en fantastiskt fin morgon och vi spelade OK alla tre.


Det blev sedan en sen söndagslunch på en ny krog i Kemang - the Common People, där maten var jättebra.


Många nya restauranger här ser ut som denna -   lite rå inredning med mycket betong och tegel.


Jag har också köpt en ny juice. Av frukten soursop. Jag vet inte riktigt vad den frukten heter på svenska, men nu har jag hört från flera håll att den är så bra för kroppen - några hävdar att den till exempel dödar cancerceller. Den är ganska god också.


Nu ska jag betala lite räkningar, göra min bahasaläxa och packa. Imorgon - efter en coffee morning med nordiska klubben, bär det av på äventyr då Lussan, Isabelle och jag ska bila västerut och hoppas på att åka båt ut till vulkanen Krakatau på onsdagen om det inte blåser för mycket. Det ska bli så kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar