tisdag 19 augusti 2014

Ultraeffektiv

Ibland har man mer energi än vanligt och hinner med många saker på en och samma dag. Idag var det en sådan dag för mig. När klockan var 14:30 hade jag hunnit med följande:

- träna ett Body Balance-pass på Celebrity Fitness.

- köpa en tränings-BH på PIM.

- lämna in fyra av våra matsalsstolar på reparation. Hälften av stolarna hade inget resår kvar i sitsen och det gick knappt att sitta på dem längre. Jag hittade ett ställe där man sa att man kunde fixa stolarna för 50.000 Rp stycket vilket motsvarar cirka fyra USD. Det är nästan för billigt för att vara sant. Väntar otåligt på resultatet och hoppas att lagningen kommer att fungera ett tag i alla fall. Vi måste annars investera i nya stolar ganska så snart.


- åka till XS Project för att köpa tvättkorgar till barnens rum och till gästrummet. XS Project tillverkar saker av gamla plastförpackningar, billboards och bilklädslar. Idag hade de precis fått in ett lass med bilklädslar som används bland annat till att sy necessärer och dataväskor av.


- åka till Poins Square för att laga Chrilles laddare till hans hörlurar. Jag har letat i ett halvår men inte kunnat hitta en adapter med ett uttag som passar med hörlurarna. I Sverige köpte jag en universaladapter med sex olika utbytbara interface, men ingen av dessa passade. Varför måste just Sonys hörlurar var så speciella? 
Jag fick i alla fall tag på en kille som kunde klippa loss luruttaget från den trasiga adaptern och sätta fast den på den nya adaptern. Han tejpade noga runt skarven - dubbelt till och med så man inte skulle riskera att få en stöt.... Jag fick betala vad jag ville för tjänsten och gav honom 50.000 Rp, det vill säga fyra USD. 
Jag tittade även in i sportoutletaffären på Poins Square och köpte en annan sladd till Chrilles mobil.


- åka och handla på CITOS. Där hann jag även gå förbi en skoaffär som säljer sekunda originalvaror. Jag köpte två par skor i hopp om att Sara kanske kunde tänka sig att använda ett av paren. Men icke. 



- åka och titta på en soffa som en norsk tjej säljer. Jag slog till och har nu skickat ut chaffisen för att åka och ordna transport. Det gör man bäst genom att åka runt i ens närområde. Det står små lastbilar för uthyrning lite varstans. Jag tänke ha denna soffa i köket så att jag kanske får sällskap när jag står och lagar mat.


Jag är mycket nöjd med dagens insats. I vanliga fall hinner man men en, två eller möjligtvis tre ärenden om man har tur - främst på grund av trafiken. Man hinner inte åka mellan olika ställen hur mycket som helst.

Barnen har börjat skolan och verkar glada. Sara har hamnat i samma hemklass som två av sina bästa kompisar - Halle och Ruby. Hugo verkar nöjd att äntligen ha håltimmar på schemat.... men han verkar nöjd även med annat. Fotbollsträningen på High School kom ingång innan skolan hann starta och idag är det uttag till Varsity-laget. Eftersom han bara är en liten freshman inser han att han nog inte kommer med där utan hoppas istället på Junior Varsity. Han hade en fotbollsträning direkt efter skolan igår och slog sig ner med en läxa redan direkt efter middagen. En hård start.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar