fredag 20 april 2012

Glömde skriva...

... att jag även haft full rulle med Tonos sjukhusräkning i veckan. Tjejen som körde på honom vägrade helt plötsligt att betala mer än hälften och tyckte att jag som är 'bule' - utlänning, gott kunde göra det. Hon fick veta att hon levde, eller rättare hennes kompis som jag fick prata i telefon med då hon själv inte kan mycket engelska. Jag gav mig inte och fick till slut hota med polisanmälan som de hela tiden varit livrädda för. Tjejen är jätteung - säkert bara 20 år, men verkar inte vara helt utfattig. Jag träffade dem båda på sjukhuset och kompisen var så arg på mig att hon skakade. Tjejen som hade kört bilen såg bara jätteledsen ut.

Räkningen är i alla fall betald och Tono har nu kommit hem och sitter i sin rullstol. Han sover till och med i den då ryggstödet går att fälla ner. Det finns även en inbyggd toalett i den så jag är rädd att han får tillbringa nästa 5-6 månader i denna stol.

När jag var på sjukhuset hade det samma dag kommit in en ung kille på 12-13 år som låg där alldeles ensam. Han hade brutit ryggen då han spelade fotboll och hans föräldrar hade under fem dagar tagit honom till fyra olika traditionella hälsoinstanser. När de såg att han inte blev bättre fick de till slut köra honom till ett sjukhus. Pappans chef hade tydligen lovat att ta hand om sjukhusräkningen. Pojken gick upp på toaletten helt själv när jag var där och man såg att ryggraden börjdes in 90 grader på ett ställe och var flera centimeter förskjuten. Jag gick och köpte munkar och dricka till honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar