torsdag 26 juli 2012

Gili - Yogya

I tisdags fyllde alltså Martin år. Han fick därför bestämma var vi skulle äta middag. Det var vår sista kväll på Gili och Martin gjorde ett bra val när han valde restaurang Trattoria. Det tyckte vi alla ända tills vi kom till restaurangen.... där brann det! Det blev ett fasligt tumult där servitörer och säkerhetsvakter hjälptes åt att bära bort stora gasbehållare från restaurangen. Vi flyttade snabbt på oss vi med. Man fick snabbt elden under kontroll, men restaurangen förblev dessvärre stängd.

Vi gick bort till the Beach House istället.

Grattis Martin!

Hela gårdagen igår blev en resdag. Vi åkte från Gili redan klockan 08:00 på morgonen och var inte framme på hotellet i Yogyakarta förrän klockan 19:00 på kvällen. Detta bland annat på grund av en mellanlandning i Jakan som blev mycket längre än planerat. Vi roade oss då med att ta fotmassage bland annat.

Det blåste friskt ute på havet på båten från Gili, vågorna gick höga men killen som körde gjorde enligt Martin ett mycket bra jobb och undvek de värsta groparna.

Hotellet i Yogya, Dusun Yogya Village Inn, är mysigt men rummen tycker barnen är lite läskiga. Inredningen är i gammal javanesisk mörk stil.

Trädgården är mycket fin och ligger i södra delen av staden.

Idag torsdag gjorde vi den obligatoriska utflykten till templet Borobudur. Det är det största buddhistiska templet i Indonesien och byggdes på 700-talet e.K. Det finns med på Unescos världsarvslista med nummer 592.

Det fanns så klart en Kung Fu Panda-trappa.

Barnen fick ställa upp på bild flera gånger.

Vår guide berättade många intressanta saker, men luktade hemskt mycket svett.

Bergskammen på bilden nedan tycker man liknar en sovande man. Våra barn lokaliserade hans ädlare delar snabbt...

Templet är symmetriskt och uppifrån liknar det en mandala.

Det finns tio nivåer i templet varav de tre översta symboliserar tre olika nirvananivåer. Tio är ett buddhistiskt lyckotal. Det fanns hela 53 (5+3=10) stupor högst upp. I en stupa försvaras Buddhas reliker.

Yogya ligger cirka 4 mil bort från templet och vår chaffis - som vi åkte med redan från flygplatsen igår kväll, verkade idag vara helt hög. Vi vet inte om det berodde på att han fastade då det nu är Ramadan eller på om han hade rökt något olämpligt. Jag fick i alla fall sitta och konversera med honom så han höll sig vaken den en och en halvtimmen det tog att transportera sig dit och hem.

Efter en dryg timme på plats kände vi oss klara och åkte hem.

Nu är det pooltime och senare i eftermiddag promenad i stan för dem som orkar. Vi ska också fira Klara ikväll eftersom det idag är Klaras födelsedag!
Imorgon blir det uppstigning väldigt tidigt. Vårt plan går redan klockan 06:00... vi ska till Bunaken och träffa Chrille där.