söndag 29 juli 2012

Yogya - Bunaken

I fredags åkte vi från Yogya till Bunaken. Resan började redan klockan 04:30 från hotellet då turboplanet till Surabaya skulle gå redan klockan 06:00 på morgonen. Martin sa att planet brukar kallas turbopropp och det var alldeles nytt och fräsch.

Mellanlandningen i Surabaya var kort och effektiv och vi var snart uppe i luften igen. Vid inflygningen på Norra Sulawesi, i Manado, såg vi ön Bunaken. Det är den platta ön i mitten som är formad som en boumerang. Vi bor på ytterböjen ut mot den lilla ön Siladen.

I Manado blev vi hämtade på flygplatsen. Vi åkte taxi till hamnen, provianterade på vägen i en liten supermarket och hoppade ombord på en lååångsam båt ut till ön.

Cirka klockan två på eftermiddagen var vi så äntligen framme vid Bunaken Cha Cha Nature Resort.

Eftersom det var lågvatten fick vi hoppa av ganska långt från stranden, dra på oss dykarskor och gå iland.

Dykinstruktören Sam välkomnade oss och berättade om upplägget här på resorten.

Två timmar senare landade även Chrille på ön. Han hade flugit in från Jakarta och familjen var äntligen fulltalig.