tisdag 4 september 2012

Nya blommor

Idag var det coffee morning hemma hos Gitte. Vi var rekordmånga med - säkert ett 40-tal damer. Det var flera nytillkomna medlemmar vilket var kul. Fem nya svenskor vilket var extra roligt. Gitte passade även på att sälja sina alster. Hon designar saker i skinn, korgmaterial och keramik som hon låter tillverka här i Indonesien.
 
 
Sine från Damnark berättade också om sitt arbete med ett kristet barnhem söder om stan som drivs av ett pensionerat par. De hade planerat att ta hand om 12 barn från första början, men idag finns det totalt 125 barn i detta hem och man är i stort behov av allt. På lördagar äter tydligen inte barnen, för maten räcker inte till veckans alla dagar. Vi på Nordiska Klubben ska sponsra dem från och med nu. Jag började redan idag genom att ta med lakan och handdukar som vi inte använder. Jag rensade även ut barnens garderober och tog med mig en packe kläder och några skolväskor.
 
 
På vägen hem köpte jag nya blommor längs Simatupang, en tollroad som ligger i närheten av oss. Där får man se upp när man handlar så man inte blir påkörd.
 
 
Vår chaffis Maryono - som även arbetar som vår trädgårdsmästare nuförtiden, rensade rabatten ovan garaget. Där var det tidigare alldeles vildvuxet. Taggiga chilibuskar som hade växt sig höga och snåriga. Jag hann inte med att ta någon före-bild innan Maryono hade ryckt upp alla plantor.
 
 
Så här blev resultatet. Vi har planterat lila bouganvilla på sidorna och små gröna växter i mitten.
 
 
Jag hoppas på att bouganvillan växer och frodas här. Jag älskar stora bouganvillor och de som finns att köpa är ganska så små.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar