torsdag 25 oktober 2012

Kort vecka

Denna vecka har gått så snabbt. Dels för att barnen inte har haft full vecka i skolan, dels för att jag har varit busy, busy, busy som vanligt.
 
Igår var det bokklubb hemma hos Lise. Vi hade läst Torills bok Innan floden tar oss. Den är skriven av Helena Thorfinn - en tjej som bodde i Bangladesh samtidigt som Torill. Hon har skrivit en roman som handlar om hur det är att flytta dit och bli expat. Vi tyckte alla att boken var bra och mycket läsvärd. Vi kände alla igen oss i det som personerna i boken får vara med om - även om Bangladesh verkar vara oerhört mycket mer hardship än vad det är här i Jakan. Den kan rekommenderas för dem som vill läsa mer om hur det är att leva såsom vi gör. Vi hade en mycket trevlig kväll.
 
 
Annars har jag och Isabelle fortsatt med vårt arbete med sponsorerna till festen. Jag har fått hem leveranser av alla priser utom ett till vårt stora lotteri. Det kommer att lottas ut otroligt tjusiga priser såsom flygbiljetter, hotellvistelser i tjusiga hotell på Bali, presentcheckar hos skräddare och iphones. Jag har även fått hem banners från våra huvudsponsorer. Dessa skall sättas upp i salen där vi ska dricka fördrink.
 
 
Idag har Hugo varit ledig, förutom en timme mitt på dagen då jag och han var på konferens i skolan. Konferenserna är alltid ledda av eleverna själva som i förväg har preparerat tjusiga presentationer av sitt skolarbete. Vi satt i Hugos hemklassrum och Hugo berättade om hur det går för honom i respektive ämne. Han visade också sina betyg och omdömen från lärarna. Klassläraren Mr Shiver, som han har i engelska, hade bara bra saker att säga om honom vilket alltid är trevligt för en mamma att höra. Det mesta såg bra ut förutom att han börjat slarva med läxorna i bland annat science. Vi tog därför en lov förbi hans lärare i just science och pratade med henne vad han kan förbättra framöver.
 
I science har de nu i höst bland annat läst om växter, lärt sig hur man anlägger en trädgård och fått plantera själva i skolträdgården.
 
 
 
Jag måste säga att jag också blev mycket imponerad av Hugos arbete i Visual Art. Han som aldrig riktigt har kunnat rita får till riktigt snygga teckningar nu såsom de på skärmen nedan. Med skuggor och allt.
 
 
Imorgon fredag är det helgdag eftersom det är muslimsk helgdag - Idul Adha, Islamic Day of Sacrifice. Imorgon kommer det att slaktas många getter och kossor i Indonesien. Det pågår försäljning av levande djur överallt på gatorna - vi har ett litet stall även hemma på vår gata.
Det är också den tiden på året då muslimerna åker till Mekka. Chrille och jag åker inte till Mekka i år, men väl till Kuala Lumpur. Vi åker BF imorgon. Alltså barnfritt. Tjoho!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar