måndag 8 oktober 2012

PTA-möte

Igår söndag var Sara på kalas på World Trade Center inne i stan. De höll till i en sportklubb på 16:nde våningen där det fanns flera tennisbanor och pool utomhus på taket. Ganska så häftigt faktiskt.
 
 
Under tiden gick vi andra och åt brunch. Vi ville testa brunchen på Shangri- La, men där var det knökfullt så vi chansade på att Intercontinental - som ligger ganska nära, också hade en brunch. Och det hade de som tur var. 
 
 
Idag var jag på föräldramöte i skolan. Jag trodde att det var ett möte för mammor i Hugos klass, men råkade hamna på ett PTA-möte istället. Med en massa ettriga mammor. Rektorn för Middle School var också med och fick svara på en massa frågor som mammorna ställde. Majoriteten av morsorna ville att skolan skulle införa skoluniform. En mamma sa att vi faktiskt bor i ett land med starka traditioner och måste därför anpassa oss. Hon menade också att barnen faktiskt går i en PRIVAT skola. Och att barnen stressas att köpa märkeskläder. Rektorns svar på det var att kläder diskuteras ständigt i alla skolor, även i de där man har uniform. Och att man har problem med endast sju elever som antingen har för korta shorts eller visar för mycket hud då de har för små linnen på sig. Alltså mestadels flickor. Och att pengar knappast är ett problem för föräldrar till barnen i vår skola. Jag kunde heller inte hålla tyst och sa att om endast sju av 600 elever inte följer reglerna så är det väl knappast något större problem. Och föräldrarna till dessa sju kan väl hjälpa sin unge att klä sig ordentligt på mornarna. Flera blängde surt på mig.
 
Mötet skulle egentligen handla om förberedelser inför FN-dagen där vi mammor förväntas ställa upp och laga och servera mat från olika länder. Eftersom de asiatiska länderna redan har anmält sig och man saknar en europeisk representant, fick jag självklart frågan om jag ville ansvara för ett bord. Jag har ännu inte tackat ja till detta eftersom jag först måste höra om intresse finns hos de andra svenska mammorna. Det är mat till 600 ungar som skall förberedas och det gör man inte i en handvändning.
 
Det pratades även mycket om hur usla Sodexo är. De driver den stora skolkafeterian och severar dålig mat, så många ungar käkar istället på mindre ställen på skolområdet som oftast drivs av mammor. Känner man igen problematiken från Sverige, eller? Ja, inte med morsor som serverar mat alltså, utan Sodexo.
 
 
På väg därifrån såg jag en reklamskylt för studier i Glion - där barnens kusin Erik pluggar.
 
 
Sen var det dags för lite kräftskivejobb hos Isabelle då vi bland annat sjöng oss igenom flera engelska snapsvisor. Himla kul! Senare på eftermiddagen åkte jag och Sara till både Poins Square och PIM då vi hade flera saker att köpa. Nya fotbollskor till exempel eftersom hon tappat bort sina nyligen. Vi passade även på att handla presenter till några fler kalas och födelsedagspresenter till Hugo som fyller år på torsdag. I sportaffären såg vi att de sålde Sverigetröjor!
 
 
Väl hemma igen såg jag att mina draperier äntligen hade kommit upp. Det blev sådär lyckat om jag får tycka till själv.... de är lite väl tunga för den tunna stålvajern från IKEA. De är dessutom alldeles för långa! Och jag som var så noga när jag förklarade måtten för sömmerskan. Det går heller inte att sätta upp en stålvajer till bredvid då det är el draget i väggen precis där. Suck! Det blir aldrig som man tänkt sig.
 
 
Jag beställde en tavla igår och fick den levererad redan idag! Den blåa färgen var dock lite avskavd på ena sidan, men det får duga. Inget blir som sagt som man tänkt sig.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar