tisdag 12 november 2013

Coffee morning med finbesök

Dagen började med en skön simtur i poolen för mig del men sen blev det bråttom att hinna få till en gubbröra om jag ville få skjuts av Birgitta till nordiska klubbens coffee morning. Idag var vi hemma hos Mari eftersom svenskorna var dagens värdar. Vi hade fått till ett helt smörgåsbord med kanelbullar, kakor, frukt, hembakat bröd och en massa goda pålägg.


Vi hade finbesök på kafferepet idag eftersom prästen från den svensk/norska kyrkan i Singapore var på besök. Hans fru som är kyrkopedagog var också med. De ville träffa den svenska kolonin här i Jakarta för att ta reda på vad den svenska kyrkan kunde göra för oss här. Den svenska ambassadören Ewa kom också med sin man.



Kyrkan i Singapore hade julmarknad förra helgen och prästparet hade med sig lite varor till försäljning som några ur den 2000-personer stora svenskkolonin där hade knypplat ihop. Jag köpte ett rött virkat hjärta och fick en påse bilar på köpet. Så schysst!


Besökarna från Singapore var chockade över trafiken här i Jakarta. Jag och Birgitta blev också chockade över att det bara hade tagit sex minuter att köra från mig till Maris hus på morgonen.  Trafiken på vägen hem var så bra att jag även hann stanna till på dBrasco för att byta ett par shorts. Jag hittade också några fina saker från Desigual som jag ska ge bort i sommar.


På eftermiddagen cyklade jag två kvarter bort för att träffa en ny husagent som har några hus för uthyrning i vårt närområde. Nedanstående hus påminner om det vi har idag, men var lite mindre vilket bara är positivt. Huset hade ett platt tak, men man försäkrade om att man hade gjort en ordenligt water proofing på taket. Ägaren är tydligen en fransos och bygger som man gör i Europa, sa husägarens kontakt som var på plats och övervakade en ommålning. Huset var helt OK - det fanns tre sovrum där uppe och ett där nere. Husägaren hade två likadana hus för uthyrning.


Jag var inne i nedanstående hus också. Detta ligger bara en bit bort från oss på en lite mer trafikerad gata på väg ner mot CITOS.


Utsikten från köket påminner också om den vi har idag. Detta hus var fint och lagom stort, men ägaren vill ha en ganska så hög hyra.


När Hugo kom hem gav vi oss av till PIM eftersom han var tvungen att köpa nya skor. Då tog det plötsligt stopp i trafiken - massor av bilar och ingen som vet hur man kör i rondeller.


På PIM var det bilutställning och Volvo var där. De hade dessutom parkerat utanför H&M viket var lite kul.


Vi lyckades hitta två par skor till Hugo - de han har på sig på bilden nedan och ett par gröna espadrillos som han blev riktigt nöjd med. Han fick även en blå-och-vitrandig skjorta från H&M.


Vi plockade upp Sara  på hemvägen eftersom hennes fotbollsträning regnade bort idag. Det fullkomligen öser ner just nu. Det blev därför soppa på butternut pumpkin och grilled cheese sandwich till middag - en riktig höstmåltid. Kan verkligen rekommenderas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar