fredag 8 november 2013

FN-dagsfirande i skolan

Idag firade man FN-dagen på Middle School. Eleverna uppmuntras att komma klädda i nationaldräkter och de nordiska barnen har då oftast en fotbollsdress på sig. Mina barn var så här välmatchade tillsammans.


För oss föräldrar är det nog den roligaste dagen på året i skolan. Det börjar som alltid med en flaggparad direkt på morgonen och i år var det Jonathan som var fanbärare. Jag missade tyvärr detta i år.


Det är så häftigt att det finns så många länder representerade i skolan.


Jag kom till skolan först senare eftersom några nordiska mammor skulle servera nordiska efterrätter till lunch. Lise och jag hjälptes åt att ställa iordning vårt bord som vi fick dela med Bulgarien i år. Vi hade svenska nationaldräkter på oss som vi fått låna från den svenska ambassaden här i Jakarta.


En del länder skulle servera varmrätter och hade signat upp sig för extra stora bord.


Nedanstående indiska var för skön. Hon var så nöjd med utsmyckningen av sitt bord och sa: -´I have made everything by myself. I am practically an artist´. Härligt med självförtroende. Så bra att jag berömde henne också.


De holländska mammorna hade dekorerat sitt bord riktigt tjusigt.


Även så de kanadensiska.


De indonesiska mammorna satt bekvämt och hade personal med sig som jobbade istället.


 Innan maten var det samling på Baliscenen.


Det är PTA som organiserar allt detta och ordförande hälsade välkommen. Mammor från respektive länder fick sedan gå upp och presentera maten som serverades vid deras respektive bord. De berättade också vem som hade vunnit den presentkorg som varje land hade fått göra iordning - eleverna hade haft en frågesport tidigare på dagen.



Jag fick representera de nordiska mammorna.



Hugge med sina kompisar.


Och Sara som tyckte att jag var lite pinsam.


Gitte och Lise beredda att börja servera.


Den bulgariska mamman, jag, Lise och Linda.


Vi bjöd på chokladbollar....


...och våfflor bland annat.


Så mysig dag!

Igår på kvällen hade jag bokklubb hemma hos mig och det var därför jag inte orkade vara i skolan så tidigt. Vi var totalt elva stycken och alla hade läst ut boken vilket nog var första gången. Vi hade läst Crazy, Rich Asians som var ganska lätt och underhållande läsning.
Jag hann även med att besöka en mässa tidigare på dagen. Det visade sig tyvärr vara ´fel´ mässa och det var inte alls så många intressanta utställare som jag hade hoppats på.


Jag hittade dock något som Chrille skulle ha gillat - den hade blivit en bra farsdagpresent om den inte hade varit så dyr. 2.700 USD kostade den och var gjord på Papua av krokodilskinn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar