söndag 13 juli 2014

Grekland dag 10 - Naxos

Igår förflyttade vi oss från Paros till Naxos. Jag började dagen med en simtur i poolen - tredje dagen i rad som jag simmade 1000 meter och fick ha poolen helt för mig själv. En sådan lyx.

Efter frukost tog vi en taxi till Parikia och stressade onödigt mycket eftersom det bara tog tio minuter att köra till hamnen och båten var dessutom sen.

Väl ombord rundade vi Paros på den norra sidan och såg därför hela Naousa-bukten från båten.

Det tog knappt en timme att komma till Naxos så vi hann knappt fika klart ombord. Naxos är den största och frodigaste ön bland Cykladerna. Mount Zeus på Naxos är med sina 1004 meter det högsta toppen på öarna. Igår fick jag veta att det bor 22.000 invånare på Naxos vintertid. På Paros bodde det bara 13.000 människor men under sommarhalvåret blev man med sommargäster och turister cirka 50.000.

Vi tajmade utgången från färjan perfekt och kom ner precis när man började fälla ner rampen och folk började gå iland.

Det tog inte någon lång stund att komma till hotellet i Agios Prokopios som ligger några kilometer söder om huvudstaden på ön. Vi hade lite strul med bokningen och betalningen av detta hotell, men det löste sig till slut och vi blev uppgraderade på kuppen. Vi har fått en liten lägenhet med två sovrum.

Det blåste en hel del igår och vågorna var höga. Vi träffade Lise, Olle, Jonathan, Theo och David också. Så trevligt. De är här på en längre semester och vi var på stranden hela eftermiddagen.

Killarna både badade och grävde i sanden. Sara tog det lugnt eftersom hon har blivit ganska så snorig igen. Hon har haft sin förkylning i flera veckor nu.

Vi klämde in oss i Lise och Olles hyrbil allihopa och åkte direkt från stranden in till Naxos stad. Vi satte oss på en nästan folktom restaurang nere vid hamnen.

Jag tror att folk går ut och äter något senare även om vi såg solnedgången under vår middag.

Vi tog sedan en kort promenad genom staden där det fanns en massa restauranger längs strandpromenaden.

Innanför låg ett virrvarr av mycket smala gränder och vi passerade många trevliga restauranger som vi gärna vill testa. Så charmig denna stad verkar vara. Vi måste snart åka tillbaka och gå runt mer.

Lise och Olle var schyssta och körde hem oss också.