tisdag 22 juli 2014

Hej då Grekland

I fredags lämnade vi Naxos på  morgonen. Vi tog en färja till Pireus och började vår långa resa hem.

Vi hade denna gång bokat första klass-biljetter ombord och kunde sitta i den fina loungen som låg längst fram på båten. Vi trodde att det skulle bli skönt att sitta inomhus och slippa blåsten, men det var rena rama cirkusen där inne. Det var en hel del barn som sprang omkring och några bebisar turades om att skrika precis hela tiden. Man undrar vad föräldrarna gör för fel. Vi fick dessutom lyssna på Big Bang Theory på ryska och njuta av norsk barnfilm i flera timmar. En norsk pappa placerade sina tre barn bredvid oss, satte på en film på högsta volym på en ipad och gick därifrån. Folk har ju ingen hyfs! Hörlurar borde vara obligatoriskt.

Tillbaka i Aten gick vi ut på stan en sväng.

Sara shoppade armband med grekiska ögon på till sina kompisar.

Vi åt en sista grekisk middag.

Barnen delade på en grilltallrik för två men den var så stor och skulle nog ha räckt till tre eller fyra personer också.

Det var fullt med folk på stan och vi stannade till flera gånger då det bjöds på gatuunderhållning. Killen som bollade runt med en stor glasboll var duktig.

Acropolis i solnedgången.

Afrikansk musik.

Vi avslutade fredagskvällen på en bar i närheten av vårt hotell eftersom Sara hade sett en skylt där de gjorde reklam för pink lemonade. Jag var sugen på en kaffe så vi slog oss ner där. De serverade dessvärre inte kaffe och lemonaden var slut. Servitrisen klämde fram ett glas med lemonad till slut men den smakade mest sprite.

Jag var tidigt uppe på lördagen och åt en frukost med denna fantastiska utsikt eftersom hotellet frukostmatsal låg på en takterass.

Hotell Adonis har ett fantastiskt läge i den gamla staden men det går knappt att vända sig i rummen eftersom de är så små.  Hotellet duger dock alldeles ypperligt för en natt.

Vi mellanlandade i Doha och fick en rejält överraskning då våra namn inte fanns på listan över passagerare som skulle med vårt flyg till Jakarta. Det var väldigt konstigt med tanke på att vi till och med hade förbokat platser då vi köpte våra biljetter. Vi hade också boardingkort eftersom vi checkat in för denna flight redan i Aten åtta timmar tidigare.
Vi kom i alla fall inte med eftersom planet var överbokat med åtta personer. Vi blev ombokade till ett senare plan och fick flyga klockan 02:00 istället för klockan 20:00 som planerat. Vi fick lämna flygplatsen några timmar och kunde sträcka ut oss på ett hotell i centala Doha. Vi käkade middag på hotellet och det var flera flyggäster där som alla hade råkat ut för samma sak som vi.

Barnen var överlyckliga eftersom vi fick flyga business hem - jag hade krävt det. Flighten var dessutom ett direktflyg till Jakarta och vi slapp en mellanlandning i KL som vi skulle ha haft om vi hade tagit det tidigare planet. Vi förlorade bara fyra timmar så det var inte så farligt.
Barnen sov hela vägen och missade därför både den fina middagen och frukosten. Man fick bland annat jordgubbssmoothie, blueberry pancakes och mycket gott kaffe på morgonen.

Det var härligt att komma hem till Chrille på söndagseftermiddagen. Vi gick på bio och såg Planet of the Apes första kvällen. Jag stupade sedan i säng medan barnen var uppe och spökade som vanligt. Igår hämtade jag tio skjortor som jag låtit sy upp till Chrille och de blev så snygga allihopa.

Idag ska man tydligen hålla sig inomhus eftersom valmyndigheten nu har räknat alla röster och ska utlysa vem som vann valet som hölls den nionde juli här i Indonesien. Båda presidentkandidaterna har utnämt sig själva till vinnare men siffrorna tyder på att Jokowi har vunnit. Den andre killen, general Prabowo, vägrar att ge sig. Det finns risk för upplopp.