fredag 4 juli 2014

Grekland

Vi är i Grekland! Planet gick tidigt, redan klockan 07:20 så det var tidig uppstigning imorse för att vi skulle hinna tanka och lämna tillbaka hyrbilen innan vi skulle träffa Helena, Gustav och Klara på Arlanda. Resan gick bra och vi landade i ett hett Aten strax innan lunch. Vi tog en stor taxi till hotellet som ligger mitt i smeten - i Plaka som är en gammal fin stadsdel med smala gränder.

Vi checkade in på Hotel Adonis och hastade iväg för att äta lunch eftersom ungdomarna då höll på att dö av hunger.

Mmm, så gott med både en grekisk och en augberginesallad!

Sen gav vi oss ut på promenad. Vi gick först till en resebyrå vid Omonia Square eftersom vi var tvungna att hämta alla våra förbeställda båtbiljetter. Vi passerade då parlamentsbyggnaden vid Syntagma Square.

Vi gick även förbi universitetet och nationalbiblioteket.....

....och en tjur.

Solen strålar starkt från en klarblå himmel så de som inte hade solglasögon med sig fick snabbt investera i ett par sådana.

Så småningom kom vi till Monastiraki och såg Akropolis i bakgrunden.

Ninni var sugen på att köpa en hatt.

En kille på hotellet hade tipsat oss om vart vi skulle gå så vi följde hans rutt runt hela Akropolis.

Vi gick längs flera av Atens finaste gator.

Pust! Varmt men mycket trevligt.

Det blev en kort vila på hotellet innan vi stack ut igen för att äta middag. Det blir tidig kväll ikväll eftersom vi alla är lite möra efter gårdagens korta nattsömn. Vi måste dessutom gå upp tidigt imorgon eftersom båten till Mykonos går redan klockan 08:05 på morgonen och vi ska hinna ta oss ut till hamnen Pireus. Vi tänkte ta tunnelbanan ut dit.