onsdag 9 juli 2014

Mykonos - Paros

Vi förflyttade oss igår - från Mykonos till Paros. Självaste Makis körde oss ner till hamnen efter frukosten. Den tjusiga båten i bakgrunden var inte vår båt utan en av de många lyxkryssarna som lägger till vid Mykonos varje dag.

Vår båt var inte alls lika flådig men det var en massa folk som både hoppade av och på den i hamnen.

Färden till Paros tog ungefär bara en timme och denna gång frös vi inte alls trots att vi satt på däck. Vi läste och spelade hänga gubben några gånger. Killarna satt som vanligt med sina ipads.

Jag tog en panoramabild när vi började att närma oss Paros.

Båten landade i Parikia, huvudstaden på Paros, som ligger på västkusten och därifrån tog vi en taxi till den norra delen av ön - till Naousa. Det var en färd på dryga milen så det gick snabbt.

Vårt hotell, Manis Inn, ligger strax utanför den lilla fiskebyn Naousa.

Hotellet ligger perfekt vid en liten sandstrand och man går in till byn på bara några minuter. Det är betydligt lugnare här än på Mykonos. Det är inte alls lika många turister som hittar hit.

Eftersom det var resdag igår blev det bara en stilla eftermiddag vid poolen. Helena och jag gick en liten sväng på sena eftermiddagen och tog några fina foton i den verkligen pittoreska lilla byn.

Vi hittade flera fina restauranger....

...och gick tillbaka till en av dessa på kvällen. Det var en köttrestaurang som visade sig bli semesterns bästa. Allt var så gott och kyparen var också oerhört trevlig så han fick lite extra dricks.

Gruppselfie.

En till och här skulle man tydligen göra en duck face. Det missade jag totalt.

Kyparen bjöd dessutom på efterrätt och den var så god!!! Små munkar med chokladsås och glass. Denna delikatess verkar vara något av en specialitet på ön eftersom vi har sett flera ställen som severar just detta.

Torget i byn.

Solnedgången såg vi när det var dags att gå hem.

Barnen tog ett långt kvällsdopp eftersom man kan bada i poolen ända fram till klockan 23:00.