lördag 5 juli 2014

Mykonos

Det blev en tidig morgon även igår eftersom vi skulle ta oss ut till Pireus - hamnen i Aten, för att hinna med 08:05-färjan till Mykonos. Med ryggsäckarna på ryggen tog vi en rask promenad till tunnelbanestationen Monastirion efter en ultrasnabb frukost på hotellets takterass. Utsikten från terassen över Akropolis var magnifik! Ninni höll på att missa både frukosten och utsikten eftersom hon först inte kunde hitta sina båtbiljetter som hon råkat packa ner i necessären.

Vi hade inte köpt några platsbiljetter inomhus och fick därför inta däcket. Båtfärden började bra och man hade fina vyer över staden. Så småningom kom vi ut på havet och det började blåsa upp mer och mer. Vågorna var höga och det gick gäss ute på havet. Helena gissade på att det blåste cirka 12-13 meter per sekund vilket stämde exakt fick vi reda på senare.Vad vi frös! Jag hade sagt till barnen att inte ta med några varma tröjor för det kommer vi inte att behöva nu. Vi lämnade allt sådant i resväskorna som blev kvar på hotellet i Aten. Klara och Gustav la sig och sov på ryggsäckarna. Hugo och Sara satt mest inomhus - i en trappa bland annat.

När vi la till på ön Syros satte vi oss på däckets andra sida så vi satt i solen. Det visade sig vara så skönt. Vi hade från början nog valt den allra sämsta platsen ombord - en plats där det både blåste som mest och där man också fick mest vatten över sig.

Syros var så tjusigt! Hugo tyckte att Grekland var kanske det finaste landet han hade varit i hittills. Det enda han saknade nu var pappa. Och vi andra håller med. Det hade varit mysigt att ha Chrille här.

Efter nästan fem timmar på färjan landade vi i den nya hamnen i Tourlos på Mykonos. Vi bor alldeles i närheten av hamnen på hotell Makis Place och har ungefär två kilometer in till huvudstaden på ön. Vi softade vid poolen på eftermiddagen. Ninni och jag hann även med en promenad bort till den närmaste stranden Agios Stefanos där jag tog ett snabbdopp i det ganska så kyliga vattnet. Men det var klart och fint.

På kvällen körde självaste Maki in oss till stan. Maki är en riktig karaktär. Han är i sextioårsåldern, kedjeröker, dricker antagligen en hel del ouzo och har en fantastiskt spretig frisyr. Vi ska försöka ta ett kort på honom under dagen.

Mykonos stad i bakgrunden.

Vi placerade barnen i den första bästa restaurang som hade storbilds-TV eftersom Tyskland-Frankrike-matchen skulle börja precis. Ninni och jag promenerade under tiden runt i den otroligt fina och pittoreska lilla staden. Det är så fint här och det verkar finnas mycket bra shopping. Vi såg flera exklusiva affärer som antagligen lever på de rika kryssningsturisterna som besöker till ön.

Vi åt en OK italiensk middag på restaurangen tillsammans och såg klart matchen som tyskarna vann. Pizzorna var goda, men pastarätterna fick inte mer än godkänt - i alla fall inte till de priserna. Det blev en tidig kväll för alla utom för killarna som även såg delar av den andra VM-matchen på hotellet.

Nu på morgonen har Ninni och jag gjort morgongymnastik i hamnen och kände oss så duktiga efteråt. Idag blir det kanske en utflykt till en av de finaste stränderna på ön. Det blåser fortfarande mycket så vi får se om det går att vara på stranden överhuvudtaget. Det är inte jättevarmt heller - inte mer än svensk sommarvärme - men det är ganska skönt att slippa hettan.